منتدى الأرانب للجميع
غرف استنبات الشعير|صواني استنبات الشعير|مشروع صغير وربح كبير 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

غرف استنبات الشعير|صواني استنبات الشعير|مشروع صغير وربح كبير Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
غرف استنبات الشعير|صواني استنبات الشعير|مشروع صغير وربح كبير 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

غرف استنبات الشعير|صواني استنبات الشعير|مشروع صغير وربح كبير Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

غرف استنبات الشعير|صواني استنبات الشعير|مشروع صغير وربح كبير

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

03112012
غرف استنبات الشعير|صواني استنبات الشعير|مشروع صغير وربح كبير

هو نبات الشعير مع الحبوب التي مازالت تحتفظ بكمية غذاء غير مستهلكة من قبل النبات بالإضافة إلى الجذور•
المنتج نظيف وخالي من الأمراض ومعقم•
ارتفاع القسم الأخضر من النبات ( المجموع الخضري ) من 19 –22 سم•
عمر النبات 8 أيام وهذا ما يعطيه تركيب كيميائي فريد لا يمكن الحصول عليه بالزراعة التقليدية•
قابل للتخزين وصناعة السيلاج و من الممكن أن يعبأ بأكياس مفرغة من الهواء للحفاظ عليه طازجا لفترة طويلة•
كمية الإنتاج اليومي ( واحد طن ) تكفي إلى حوالي 50 رأس من البقر الحلوب أو 500 خروف•
معامل الهضم في الشعير المستنبت من المادة الجافة والمادة العضوية بلغت على التوالي ( 83%- 80 % كنسبة مئوية
يعطي الشعير المستنبت زيادة في الإنتاجية من الحليب واللحم تصل إلى 17 %نسبة مئوية
نسبة البروتين في الشعير المستنبت من المادة الجافة تصل إلى 16 % وهو سهل الهضم•
الشعير المستنبت ذو تركيز غذائي عالي مما يؤدي إلى تخفيض في الأعلاف الجافة•
إن العمر القصير لهذا العلف يمنحه نسبة بروتين وسكريات عالية بسب بقاء الجذور والبذور ضمن التركيبة العلفية وعدم استهلاك مخزونها في عملية نمو طويلة
يعطى للبهائم كامل النبات بعد وصول طوله إلى 20 سم أو أكثر

مواصفات الغرفة :

عبارة عن كابينة على شكل غرفة محكمة لاستنبات الشعير الأخضر النظيف و المعقم دون الحاجة إلى التراب أو الرمل أو الأسمدة الزراعية و الكيماويات بأقل تكاليف ممكنة وبمميزات إلكترونية عالية
يمكنكم معرفة تفاصيل اكتر عن غرف استنبات الشعير
يمكنكم معرفة تفاصيل اكتر عن صواني استنبات الشعير

للطلب يرجى الاتصال بالمهندس / وليد المصري
#########################

عدل سابقا من قبل a.abdelghani في السبت نوفمبر 03, 2012 2:51 pm عدل 1 مرات (السبب : حذف ادوات الاتصال)

تعاليق

الكيميائي
السلام عليكم
من باب الدين النصيحه وحتي لا اكون شيطان اخرص انا حد متخصص في موضوع استنبات الشعير وعندي غرفة بتنتج شعير وفي احد الاعضاء في المنتدي بياخد مني شعير يوميا وحتي لاتكون دعاية لي فقط اوضح اني عندي من المعرفه في موضوع استنبات الشعير اما بعد.
فاحب اوضح
كتير اتكلموا عن موضوع الشعير وينتج ازاي وانا معلقتش عشان محبش اكبت حد موضوع انتاج الشعير ده متخصص جدا وعاوز بيئه مهيئه وظروف معينه اما التجارب الشخصيه فده كله احنا مرانا بيه بس علي سعيد الانتاج الامر مختلف تماما من التجارب البدائية اللي اعلن عليها كتير من الاعضاء واحب اقول ان موضوع استنبات الشعير ده مش بدعه وفي دول بقالها اكتر من 40 سنة شغاله فيه وفي دول بتتباري في عمل الغرف الي بتنتج الشعير وطبعا لو مكنش الموضوع مجدي مكنتش الموسسات ده تكبدت المصاريف الطائله ده بايجاز شديد احب اقول الجو دولتي بدا يشتي فممكن حد يعمل تجربة استبات شعير وتجح معاه لان الشعير نبات شتوي وكتير هيعمله وهتظهر عندهم مشاكا انا نفسي عندي غرفة محكمه وبتظهر عندي مشاكل لاكن المصيبة اللي عاوز اوضحها ان المشاكل ده ممكن تؤدي بحياة الحيوان والمصيبة الاكبر انها مبتظهرش بين يوم وليله لان السموم اللي بتكون موجوده في الشعير نتيجه العفن بتاثرش علي الحيوان الا بالتدرج لحد ميتشبع وبعد كده يبتدي تبان عليه اعراض التسمم الفطري والبكتيري المهم عشان ده برده مش منطقتي اللي عاوز يجرب يجرب واكيد لو مصر في الاخر ربنا هيوفقه وهينجح بمشئته بس المهم يكون حظر لانه بيتحامل مع روح ده مايخص الشعير

اما الموضوع اللي خلاني ادخل علي المنتدي هو الاعلان اللي عامله استاذ وليد المصري انا شخصيا معرفوش
بس انا عضوفي منتدي علي الفيس بوك اسمه الاستنبات الزراعي والاستاذ وليد مشهور جدا فيه بانه نصب علي ناس كتيرفي عمل غرف ومشاكل وحجات من كده انا والله خفت حد يتنصب عليه اتحمل المسؤليه اني منصحتش وفي نفس الوقت والله العظيم انا معرف الاستاذ وليد بس ده اللي كان موجود عليه وفي دكتور فاضل اسمه اشرف عمران ده خبير عالمي في موضوع الاستنبات كان مستاء جدا من الاستاذ وليد بسبب المشاكل ده مره تانيه والله العظيم مقصد غير النصيحه مع ان عارف ان الموضوع ده هيجبلي الكلام علي الاقل من الاستاذ وليد اللي هقرر تاني اني معرفوش لاكن لاقيت الكلام ده مكتوب عليه من قامات من المنتدي علي الفيس اسمه الاستبات الزراعي ويجب عليه قفل الموضوع او الرد علي الاتهمات اللتي طرحها غيري علي.........
a.abdelghani
يرفع لصاحب الموضوع للرد عليه
وتم حذف وسائل الاتصال بواسطتى
oso
في انتظار الردود

برجاء ارسال الرقم القومي كاملا واسم والد الام للتأكد من صحة البيانات....وعمل التحريات اللازمة....ولكم جزيل الشكر
الكيميائي
يجماعة ده صوره من علي الموقع للكلام اللي شفته عنه
Ashraf Omran ▶ الإستنبات الزراعي
الاستاذ الفاضل وليد - لقد ارسلت لك على الخاص منذ ايام ان ترفع صورى وارقام تليفوناتك التى تضعها على صورى ومقالاتى وقد اجبت مشكورا بالاجابة - ولكن للان لم ترفع شىء لا على الجروب ولا على اليوتيوب فرجاء اخير لحضرتك ان ترفع صورى من الافلام التى تدعيها -لنفسك - وكمان على كل الافلام مصاحبة بصوت لتلاوة القرأن ونسأل اللع لك بالهداية والتوفيق
May 17 · Follow Post · Like · Report
12 people like this.View previous comments
Mohamad Mashaal
بصراحة وبدون مواربة أنا تعجبت من كم الفيديوهات الممنتجة فى جميع فروع العلم - يستحى أن يفعلها عالم حقيقى لأن العلم تخصصات فنجد تعليقات من قبيل إستشارى على فيديوهات لغرف الشعير المستنبت وطاقة الرياح حتى أجهزة غسيل السيارات بالبخار - والخ الخ وللمشتركين فى جروبات أخرى زراعية وغيرها سيجدون نفس الإعلانات -
May 17 · Like
Tamer Mandour
الحمد لله ان تم حذفه فكان ولابد ان يتم ذللك منذ زمن بعيد .ربنا يهديه
May 18 · Like
Mohamed Fahmy
تحرجت عن مصارحته ....... فأنا آسف
وأرجو له الهداية
وسألغي عضويته ممن الجروبات التي أنشأتها تضامنا مع الجروب الكريم
الاعتذار للدكتور أشرف عمران
May 18 · Like · 4
اسير المشروم
ان هذا ما تحدثنا فيه منذ اسبوع وقال العض اننا نترك كل ما يتعلق بالزراعه منشور وربنا يهدى الجميع ويبصرنااااااا
May 18 · Like
Mahmoud Ahmed Hassan Badawi
شئ غير محترم سرقة اعمال الاخرين
May 19 · Like
وليدالعربى افكار مشروعات مربحة
اعتزرت للدكتور اشرف وسازيل كل فيديوهاتة من عندى وشكرا لاعضاء الجروب لانى علمت انهم جميعا يطلعون على الغيب ويعرفون ما بنيتى وما اقصدة ومعلومة مهمة جدا واللة على ما اقول شهيد اننى لم ارزق بجنية واحد من جميع جروبات الفيس كلها رغى على الفاضى وشكرا لمن اهاننى واتهمنى بما لا اقصدة وشكرا لمن توعد لى بالغاء عضويتى من جروباتة التى انشاها تضامنا مع الجروب واننى لم اقل لاى حد انى عالم ولاكننى فنى تركيبات ولاكن انكم تتطلعون على الغيب فانتم جميعا ادرى منى وشكرا وشكرا وشكرا
Jun 11 · Like
Osama Ebrahim Khattab
يا وليد انت داخل تعرفنا انك عرفت غلطك وستتداركه وتزيله وانك اعتذرت للدكتور اشرف على وعد منك بازالة فيديوهاته ، ولا داخل تتهمنا اننا بندعي العلم بالغيب ؟؟ وضح كلامك
Jun 11 · Like · 1
Mohamed Fahmy
اخ وليد العربي مرة والمصري مرة أخرى
حضرتك لازم تعرف أن ما قلناه أو فعلناه لم يكن الا ردا على خطأ حضرتك ارتكبته
وهذا الخطأ ان سمحت لي هو في حق نفسك أولا
ثم خطأ في حق الجروبات التي تنشر فيها هذه الاعلانات المتنوعة التي ليس لك بها صلة
والخطا الآخر في الإيحاء معرفتك بكل هذه العلوم المتنوعة

لكن اعلم ان كنت عرفت خطأك واعتذرت
فهذا نحييك عليه
وجل من لا يخطأ
وأنت اخ وصديق فاضل
وعفا الله عنك وعنا
Jun 11 · Like · 3
Mohamed Fahmy
أخ وليد
أما موضوع المكسب فكلنا نسعى أن تكسب أنت ونكسب جميعا
لكن
بطريقة بها انتاج وابداع وإضافة حقيقية
وإن كنا نسير ببطء
فتأكد أننا معا ان شاء الله سنصل
فإن كنا سنسعى لحلول تنهض بمصرنا
فهذا يعني أنك وكلنا سنكون رواد
وسيصيبنا الكثير من الخير
ربما قبل الجميع
لكن
لايجب أن نتحول مثل الآخرين نسعى للمكسب السريع بصرف النظر عن أي شيء
"وفي السماء رزقكم وما توعدون"

بارك الله فيك
ورزقك من فض
الكيميائي
انا اسف للاطاله نسيت اقول ان عضويته تقريبا بعد كده لغوها من المنتدي

انا اسف مره تانيه والله مقصد اني اشهر بحد لاكن ربنا هيحسبني لو حد اتنصب عليه وكنت ممكن اوعيه
ومره اخيره السيد المحترم مسئول المنتدي اعطي الفرصه للاستاذ وليد المصري (او العربي) للرد حتي يتضح للجميع ان كان كلام الاخرين في حقه صحيح فعليه الاعتذار بهدوء او خطا فعلي الاعتذار لك والتوبة الي الله
ابو انس عبدالله الرفاعي
ياريت كل الناس تعمل زيك وتنصح الناس
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى