منتدى الأرانب للجميع
سؤال عن تربية ارانب الفراء 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

سؤال عن تربية ارانب الفراء Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
سؤال عن تربية ارانب الفراء 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

سؤال عن تربية ارانب الفراء Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

سؤال عن تربية ارانب الفراء

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

07032013
سؤال عن تربية ارانب الفراء

besm
عايز ادخل فى مجال تربية ارانب الانجورا بغرض انتاج الفراء
ياريت لو فيه حد ليه خبرة فى المجال ده يدلنى
1/اين يتم بيع وتسويق الفراء
2/ثمن الفراء الكيلو بكام
3/ماهو حجم انتاج الارنب البالغ فى السنه من الفراء
4/هل يوجد انواع بيور من الانجورا فى مصر
5/لو فيه حد جرب المشروع ده قبل كده يقولنا هو الافضل ولا انتاج اللحم افضل

تعاليق

احمد احمد سعد
17
عبدالسلام عزت
متهيئلى او اعتقد ان تجارة الفراء مش مشهورة قوى فى مصر ومحدش يعرف عنها حاجات كتير للاسف الشعب مش فاضى ل دة بيستوردها ويريح دماغة الحاجات دى اشهر فى فرنسا
اما الانجورا موجود وبكثرة لدرجة انى بلاقية عند الفرارجية بتوع الفراخ بس بيتعاملوا معاة عادى زى اى ارنب
محدش يعرف قيمتة للاسف
محمد طويله
لو محتاج إجابه ضرورى
فأنا معرفش
إذا كانت الإجابه دى ممكنه
احمد المقدم
انا كنت شايف فيديو من فتره قريبه عن مزرعه ارانب تقريبا فى الصين او اندونسيا بتربى نوع كدا من الارانب ومن فرتة للتانيه بيحلقو للارانب بمعدات واجهزه
احمد احمد سعد
متشكرجدا ليكم يا جماعه على الرد
شكلى كده هكبر دماغى
بس المشروع كان عاجبنى اوى
1006
بلال
روح اشترى من الصين

وهتلاقيهم بيوووووووووووووووور

هههههههههه
احمد احمد سعد
بلال كتب:
روح اشترى من الصين

وهتلاقيهم بيوووووووووووووووور

هههههههههه

لا انا اروح اعمل المشروع فى الصين احسن
هههههههه
اولا الانجورا مش بتنتج فرو
الانجورا بتنتج صوف و بيسموه بالانجليزى Wool
ثانيا زى ما الاخوة قالوا لك انه ملهوش شغل فى مصر محدش فى مصر مركز مع الارانب غير فى اللحم بس

ثالثا تكبر دماغك ليه . ليه ما تاخدش انت المبادرة و تبدا فى الموضوع و تبقى رائد فيه هو لازم يكون فى حد قبلك عمل عشان تعمل انت

ربنا يوفقك
رامى عطيه
الارنب البالغ ينتج من 0.8 الى 1 كجم من الصوف في العام وبتقصه على 3 او 4 مرات فى السنه....وسعر كيلو الصوف 120ج استرليني
احمد احمد سعد
Mina Garas كتب:
اولا الانجورا مش بتنتج فرو
الانجورا بتنتج صوف و بيسموه بالانجليزى Wool
ثانيا زى ما الاخوة قالوا لك انه ملهوش شغل فى مصر محدش فى مصر مركز مع الارانب غير فى اللحم بس

ثالثا تكبر دماغك ليه . ليه ما تاخدش انت المبادرة و تبدا فى الموضوع و تبقى رائد فيه هو لازم يكون فى حد قبلك عمل عشان تعمل انت

ربنا يوفقك

اولا متشكر لردك ا/مينا
ثانيا انتا بتقول تكبر دماغك ليه اقولك انا لان انا لو عملت المشروع مش هلاقى حد ياخد منى الفرو او الصوف زى ما حضرتك قولت يبقى هكون رائد فيه ازاى ياريت لو حد يعرف مصانع غزل يسألنا على الموضوع ده ينفع يتصنع فى مصر ولا لا
احمد احمد سعد
رامى عطيه كتب:
الارنب البالغ ينتج من 0.8 الى 1 كجم من الصوف في العام وبتقصه على 3 او 4 مرات فى السنه....وسعر كيلو الصوف 120ج استرليني

متشكر جدا على معلوماتك دى اخى الغالى بس يا ريت حد يساعدنا نعمله باذن الله
يحيى السندى
للمعلومة فقط انتاج الشعر المغزول من الانجورا شيء وفراء الارانب عموما شيئ اخر
يعنى ممكن نقول ان فراء الارانب منتج وشعر الانجورا منتج اخر
كما ان نظم انتاج الفراء اما انتاج اساسى _ اى ان اساس المشروع انتاج الفراء واما اللحم فو ناتج عرضى وهذا النظام غير شاءع فى مصر وان كان موجود نظرا للامكانيات التى يتطلبها
ونظام الانتاج الثانوى - اللحم انتاج اساسى والفراء انتاج مساعد : وهو مشهور الى حد ما ولكن يحتاج ال
1- منفذ دائم لشراء لحم الارنب بسعر جيد - صافى مذبوح_
2- معمل دبغ للجلد
3-منفذ شراء الفرو وهناك شركات فى مصر الجديدة
4- تربية السلالة التى تعطى اللون المطلوب للفراء
وعموما دور وهتوصل ان شاء الله وبالتوفيق
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى