منتدى الأرانب للجميع
نصيحة هااااامة من غير مجازفة 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

نصيحة هااااامة من غير مجازفة Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
نصيحة هااااامة من غير مجازفة 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

نصيحة هااااامة من غير مجازفة Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

نصيحة هااااامة من غير مجازفة

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

08032013
نصيحة هااااامة من غير مجازفة

اهلا بكم من جديد فى موضوع هام شامل كل حاجة عن اسماك الزينة والتجارية والقشريات وكلة بلبدى يعنى خدالنصيحة وانتا مطمئن بدون شكك من اخوك ازاااااى اقولك
اولا قسم اسماك الزينة عبارة عن احواض بالاشكال والانواع الى تحبها يعنى لما تحب انك تهوى سمك وتستمتع وقت حزنك او همومك تروح تقعد ادام السمك وتفرك الكائن دة يعيش الزاى زينا كدة صلح وخصام وشجار وحبايب واهل واغراب ايووووة طبعا بيعيش بكل المصطلحات دية فى الاحواض والدليل اسماك لا تقبل العيش معا بعضها واخرى تحب الجماعة واخرى تحب الفرادى واخرى تحب المرح واخرى تحب السكون وكذالك ........الخ لذالك بنصح اى شخص هيربى للهواية او للتجارة انو اولا المكان ثانيا الحوض ثالثا الانواع والفصائل والاشكا والاسما الى ينفع انها تربى معا بعض نظرا لوجود غش ونة ثانيا قبل اى شى الاستفسار عن اى حاجة عشان فى مواد تجاريةو ليس لها اى اساس من الصحة وتضر بشكل عام على الماء والسمك كمان وانا تحت اى استفسار ولذالك كمان انواع الادوية التجارية مغشوشة غشا تام تصدق باية انا نزلت السوق عند حبيبى لقاتهم بيبعو الادوية فى كيس ب5 جنية معباء بول والله العظيم استغربت وقتها والناس بتشترى وخلاص عشان كدة انا بنصح اى حد بيربى اى نوع من السمك انة الاساس فى الادوية دية كلها اولا الملح ثانيا الادوية البشرية الحقن وكمان انتا تعرؤف انى الاكل كمان بينزل مغشوش عشان كدة احنا فى مزرعنا مبناكلش اعلاف مجهزة دة احنا بناكل خليط بنعملة على ايدينا للقشريات والاسماك والزواحف والبرمائيات وغيرة وبناكل كمان الكبدة المستوردة لجميع انواع الاسماك لما لها من فاعلية رهيبة فى تسمين السمك فى الفسئيات والبحيرات المغلقة وبفضل الله تربية الاسماك احسن بكثير من تربية الارانب لما لها من عاقد مادى رهيب وكمان بناخد روث وسمناد الابقار فى التغذية الطبيعية لانها لها فيدة كبيرة واى استفسار انا تحت امركم

مزرعة المرشدى للاسماك والزواحف
ا/يحيى زكريا 01009270567

تعاليق

أبو شبل
السلحفاه بكام ؟
عبدالسلام عزت
مشكور اخى اكريم وجزاك الله خيرا
يحيى الجامد
يا اخى السلحفاء الزينة الجوز ب35 جنية عمر 1.5 شهر والكبيرة منها عمر4.5شهر ب40 جنية دية اسعار السوق
احمد احمد سعد
انتا عايز تقطع علينا فى تربية الارانب ولا ايه يا يحيى
هههههههههههه
يحيى الجامد
لا والله انا عايز اتعلم التربية دى ولاكن من نظرى الفشئيات احسن
احمد احمد سعد
يحيى الجامد كتب:
لا والله انا عايز اتعلم التربية دى ولاكن من نظرى الفشئيات احسن

شوف يا يحيى كل مجال له عيوبه ومميزاته
بس اهم حاجه ان الواحد يتقن العمل اللى بيعمله
ويراعى ضميره ويتقى الله

فى ناس بتحب تربية الارانب فبيعمل بحب فتنجح معاه