منتدى الأرانب للجميع
أبسط الطرق فى التعامل مع تعسر الولاده 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

أبسط الطرق فى التعامل مع تعسر الولاده Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
أبسط الطرق فى التعامل مع تعسر الولاده 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

أبسط الطرق فى التعامل مع تعسر الولاده Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

أبسط الطرق فى التعامل مع تعسر الولاده

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

18032013
أبسط الطرق فى التعامل مع تعسر الولاده

besm
فى حالات الحمل البشرى ينصح الطبيب دائما بالمشى فى الشهر التاسع على الاقل ساعه فى اليوم عشان يسهل فى الولاده
انا استخدمت نفس الطريقه مع الارانب
إزاااااااااااى
اول حاجه نكون مسجلين معاد التلقيح وتاريخ الولاده المتوقع بدقه
معروف ان معظم الارانب تلد ليلا او فى اوقات الفجر من اليوم الـ 30 من العشر ولكن فى ساعات ارانب تتعسر فى الولاده والله اعلم لحد امتى .... فى بعض المربيين بيستعجل وبيعطى اوكسى توسين ... انا معاك ان الاوكسى توسين تمام وبيعمل انقباضات فى الرحم والارانب بتولد منه فى 10 دقائق وكمان بيزود إدرار اللبن .... بس زى ماهو ليه مميزات ليه عيوب ومن اهم عيوبه انه احيانا يؤدى الى انقلاب الرحم ....
والحل إيه ؟؟؟؟
((( المشــــــــى )))
هنعمل الطريقه دى فى نهار اليوم الـ 31 من العشر .... هنزل الارنبه اللى فوتت الولاده على الارض لمده ساعه ....ومش هنكتر عن ساعه عشان منفصلهاش عن جو الولاده .... وهنزل معاها ذكر بس تخلى بالك ان الذكر لايتمكن منها .... مجرد بس انه يجرى وراها شويه دون تلقيح .... وانتظر التنائج فى اليوم التالى صباحا .... بس خلى بالك لو ماولدتش هتنزلها ساعه تانيه تانى يوم وهكذا

الطريقه دى انا مجربها مع امهات لم تلد عندى نهائيا قبل اليوم الـ 35 وبحقنه اوكسى توسين كمان ولكن انا استعملت معاهم طريقه المشى دى فى اخر 5 ايام من العشر وكنت بنزلهم كلهم على الارض مع بعض وكانوا بيجروا ورا بعض ويلعبوا مع بعض والحمد لله 5 من اصل 7 ارانب ولاول مره يلدوا فى معادهم بدون حقن والـ 2 اللى اتأخروا ولدوا فى اليوم 33 وايضا بدون حقن

وبالتوفيق للجميع بإذن الله

تعاليق

العربي
بوركت اخي الكريم وبوركت جهودك
m.allii2
فكره حلوه

13
بلال
1000

1002

1003

1004

1005

1007
محمد طويله
تسلم دماغك يا ابو شبل
عبدالسلام عزت
[color=blue][quote]دائما متميز اخى الكريم ابوشبل وبيجيب اهداف فى الجون 10/10 تقييم الموضوع بالنسبة لى وتجربة جديدة مفيدة يستفيد منها الجميع ولك اجر من عمل بعا ان شاء الله
بس استاذنك اضيف حاجة بسيطة بعد اذنك
لما تنزل الذكر لازم تبقى واقف جمبهم عشان ما يعتليش الانثى ويبهدلها لانة مش هيسيبها فى حالها وفترة نزول الذكر تبقى يدوب من 5 الى 10 دقايق وانت واقف يدوبك يجرى وراها بس وتخلى بالك ثم ترفعة فى قفصة
الحاجة التانية
يفضل لو هتنزل اناث عشار تبقى كل انثى فة منطقة غير ال فيها الانثى التانية العشار ال زيها لان فى بعض الاناث لما بتشوف اناث تانة كبيرة زيها بتشتبك معاها وبهدلوا بعض من الضرب ممكن تنزل ارانب صغيرة مع الانثى العشار عادى مش هتضربهم حتى لو مش ولادها انما العشار مينزلوش مع بعض فى مكان واحد الا اذا تاكدت تماما انهم مش هيضربوا بعض
النقطة الاخيرة
حاول تنزل الارانب بدا من يوم 24 فى العشار الى اليوم 29 ومن يوم 29 متنزلهاش لان الارنبة من يوم 29 بتبداء تستعد للنتف والتجهيزللولادة غير انها ممكن تولد فى يوم 29 او 30 او 31 فى اى لحظة ف يفضل متنزلش من يوم 29 احسن ممكن تولد فى اى لحظة وهى على الارض ف هتبقى مشكلة خاصة اننا هنسيبهم ساعة على الاقل واكيد مش هنقعد جمبهم الساعة عشان اشغالنا ف يفضل نخلينا فى الايان السابقة ل 29 عشان نبقى فى الامان
ارجو قبول اضافتى وجزاك الله خيرا
[/col
or]
عبدالسلام عزت
[color=blue]ولو نزلت بعد اليوم 29 يفضل تفضل واقف بقى متتحركش لحد ماتشيلها ترجعها قفصها حتى لاتلد وهى على الارض واذا لقيتها نتفت متنزلهاش نهائى
بالتوفيق ان شاء الله لكم جميعا
[/c
olor]
احمد المقدم
الله ينور عليك يا ابو شبل
محمد كسوفي
السلام عليكم

فعلا فكره ميله جدا .

ولي طلب منا لاداره الاعزاء:هو تعليق الموضوع هذا لأنه بالفعل مفيد جدا ومثبوت من ناحيه عليمه 100%.
وزي ما قترح اخوي عبدا لسلام يفضل اليوم 29 متنزلش لأنه لو الارنبه اتسع المنطه عندها في اخر يوم ممكن تولد على الارض لذالك نتركلها مجال 29 ولو مولدتش 33 يبقا نزلها يومين وبأذن الله تيسر امورها.
أبو شبل
متشكر جدا لمروركم ( أ/لعربى وأ/بلال وأ/محمد على وك/ احمد المقدم)
وبالنسبه ليك أ/محمد طويله انت دماغ المنتدى كله واحنا كلنا بنتعلم منك
أبو شبل
[quote="عبدالسلام عزت"][color=blue]
دائما متميز اخى الكريم ابوشبل وبيجيب اهداف فى الجون 10/10 تقييم الموضوع بالنسبة لى وتجربة جديدة مفيدة يستفيد منها الجميع ولك اجر من عمل بعا ان شاء الله
بس استاذنك اضيف حاجة بسيطة بعد اذنك
لما تنزل الذكر لازم تبقى واقف جمبهم عشان ما يعتليش الانثى ويبهدلها لانة مش هيسيبها فى حالها وفترة نزول الذكر تبقى يدوب من 5 الى 10 دقايق وانت واقف يدوبك يجرى وراها بس وتخلى بالك ثم ترفعة فى قفصة
الحاجة التانية
يفضل لو هتنزل اناث عشار تبقى كل انثى فة منطقة غير ال فيها الانثى التانية العشار ال زيها لان فى بعض الاناث لما بتشوف اناث تانة كبيرة زيها بتشتبك معاها وبهدلوا بعض من الضرب ممكن تنزل ارانب صغيرة مع الانثى العشار عادى مش هتضربهم حتى لو مش ولادها انما العشار مينزلوش مع بعض فى مكان واحد الا اذا تاكدت تماما انهم مش هيضربوا بعض
النقطة الاخيرة
حاول تنزل الارانب بدا من يوم 24 فى العشار الى اليوم 29 ومن يوم 29 متنزلهاش لان الارنبة من يوم 29 بتبداء تستعد للنتف والتجهيزللولادة غير انها ممكن تولد فى يوم 29 او 30 او 31 فى اى لحظة ف يفضل متنزلش من يوم 29 احسن ممكن تولد فى اى لحظة وهى على الارض ف هتبقى مشكلة خاصة اننا هنسيبهم ساعة على الاقل واكيد مش هنقعد جمبهم الساعة عشان اشغالنا ف يفضل نخلينا فى الايان السابقة ل 29 عشان نبقى فى الامان
ارجو قبول اضافتى وجزاك الله خيرا
[/col
or]

اشكرك جدا ياأستاذ عبدالسلام على هذا الاطراء واشكرك اكتر لسعيك لتقديم المساعده
ولكن لى تعليق على ملاحظات حضرتك
أولا فى نزول الذكر انا ذكرت كلمة لا يتمكن منها وهى تعنى انه لن يعتليها او يلقحها او يبهدلها ... الخ
ثانيا نزول اناث عشار مع بعض دا من واقع تجربتى ولكن بفضل الله سلالتى وديعه واجتماعيه Very Happy Very Happy Very Happy
ثالثا انا بالفعل اخترت الارانب المعروف عنها من السجلات تأخرها لليوم الـ 35 للعشر ولا يلدوا الا بالحقن وقمت بانزالهم على الارض قبل الولاده بـ5 ايام كل يوم ساعه والحمد لله 5 اناث ولدوا فى اليوم الـ30 والمتأخرين ولدوا فى اليوم 33 وكل ده بدون حقن
وكمان انا بنزلهم على الارض فى الوقت مابعد العشاء وحتى الساعه 10 مساءاَ وهو الوقت اللى بكون متواجد فيه لاعمال النظافه والعلف والمتابعه يعنى هما بيكونوا قدام عينى واحيانا انا اللى بلاعبهم واحاول اشاغلهم عشان يتمشوا
شكرا تانى ياأستاذنا ولو جربت الطريقه دى لازم تعرفنى النتائج عندك
أبو شبل
محمد كسوفي كتب:
السلام عليكم

فعلا فكره ميله جدا .

ولي طلب منا لاداره الاعزاء:هو تعليق الموضوع هذا لأنه بالفعل مفيد جدا ومثبوت من ناحيه عليمه 100%.
وزي ما قترح اخوي عبدا لسلام يفضل اليوم 29 متنزلش لأنه لو الارنبه اتسع المنطه عندها في اخر يوم ممكن تولد على الارض لذالك نتركلها مجال 29 ولو مولدتش 33 يبقا نزلها يومين وبأذن الله تيسر امورها.

شكرا اخى محمد الكسوفى على مرورك وكلامك الطيب
عادة ماتلد الارانب فى ساعات الليل المتأخره او مع طلوع النهار وانا فى الحالتين اللى تأخروا لليوم الـ 33 كنت بنزلهم بدايه من اليوم الـ 30 على الارض ولكن بدون ذكر ولاوقات قليله حتى لا اجهدها والحمد لله هم ايضا ولدوا بدون حقن اوكسى توسين
عبدالسلام عزت
ان شاء الله هاجرب واقولك
أبو شبل
بالتوفيق ان شاء الله ياأستاذنا وشرفنى مرورك
احمد احمد سعد
KIFYFU
لا كلام اخر
أبو شبل
مشكور على مرورك الطيب أ/احمد سعد
احمد احمد سعد
الشكر لله اخى الغالى ابو شبل
أبو شبل
احمد احمد سعد كتب:
KIFYFU
لا كلام اخر

شكرا على مرورك الطيب ياابو محمد ياراجل يامحترم
علاء عبد الرازق
فكره جميله جدا ... ولكن يراعي فيها تنظيف الارض اللي هتنزل الارنبه عليها جيدا لمنع انتقال اي امراض لا قدر الله
HOUSAMMI

بسم الله

افكار بديعة

بتطبق فى حالة الماشية فقط

بس الارانب scratch scratch scratch

صعب اوى تعمل كدة فى العنبر والمزارع الكبيرة اخى بارك الله فيك

عن تجربة مش هينفع ارقام الارانب هتتلخبط وتجرى منك فى العنبر ( العنبر كان 400 متر )

يعنى من الاخر بهدلة
أبو شبل
علاء عبد الرازق كتب:
فكره جميله جدا ... ولكن يراعي فيها تنظيف الارض اللي هتنزل الارنبه عليها جيدا لمنع انتقال اي امراض لا قدر الله

شكرا يا استاذ علاء وطبعا يراعى التنظيف للارض
أبو شبل
HOUSAMMI كتب:

بسم الله

افكار بديعة

بتطبق فى حالة الماشية فقط

بس الارانب scratch scratch scratch

صعب اوى تعمل كدة فى العنبر والمزارع الكبيرة اخى بارك الله فيك

عن تجربة مش هينفع ارقام الارانب هتتلخبط وتجرى منك فى العنبر ( العنبر كان 400 متر )

يعنى من الاخر بهدلة

شكرا على رايك يا استاذ حسام واعتقد ان الارانب اللى بتتأخر فى الولاده لن يتعدوا 10% من اجمالى القطيع ويمكن تخصيص غرفه لهم للعب فيها وبالنسبه للارقام قلم فلوماستر هيحل المشكله
ابو حمودى
فكره جميله من مبدع يتبع دائما طريقه السهل الممتنع
أبو شبل
الله يكرمك ياابو حمودى
ايه الكلام الجامد ده
ابو حمودى
والله يا ابو شبل دى حقيقه والاى انا قلته ده ابسط شئ ممكن ان يقال
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى