منتدى الأرانب للجميع
بخصوص أهميه بول الأرانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

بخصوص أهميه بول الأرانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
بخصوص أهميه بول الأرانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

بخصوص أهميه بول الأرانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

بخصوص أهميه بول الأرانب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

23042013
بخصوص أهميه بول الأرانب

besm

إخوانى الكرام أنا غاوى زرع وعندى على السطح شويه صبار من اشكال كتيره
وبستعمل زبل الأرانب كتربه للزراعه عن طريق خلطها مع الرمل بنسه 1:1
وفى نقاش مع واحد فلاح قديم عرفت منه معلومه
إن بول الأرانب كتسميد للزرع أفضل واقوى بمرتين عن الزبل

والسؤال هنا
هل المعلومه دى صحيحه ؟
ياريت اللى عنده إفاده مايبخلش علينا بيها

تعاليق

عبدالسلام عزت
اكيد المعلومة صحيحة يا استاذ محمد لان فى محطات معالجة لمياة الصرف الصحى من اجل اعادة استخدامها فى الزراعة ف اكيد بول الارانب هيبقى كدة وهتبقى العناصر البيولوجية والكيميائية فية هتبقى اعلى من بول الانسان مش مرة لا بمراحل وعلى العموم نستنى راى علمى ياكد لينا المعلومة
يحيى الجامد
لا طبعا انا بردو غاوى زرع
بص يا ا محمد النباتات الصحروية الضغط الاسموزى بتعها 200:50
النبات العادية اقل بكثير (5:20)
وعامل التربة لازم تقى يا طينية يا رملية يا طينية خشنة وانتا عامل على الرملية يعنى فى الرمل املاح المفروض بترشة 3مرات قبل الزراعة فية وبعدين ازرع وانتا لو حطيت على الرمل البول هيبقى نسبة الاملاح فى التربة اعلى جدا من اساسها وهيموت النبات العادى من كتر الاملاح دية لاكن الصحراوى بيستحمل شوية عشان كدة غلط اصلا نضيف املاح وعناصر اخرى بدون حسابها عشان دة كائن حي لو زاد فى شعيراتة الجزررية الاملاح وضغط الاسموزى هيعلى شوية بالتالى هيشد ميا اكتر من الى بيخدها فى اليوم والزبل برضه لى حساب مش كترة
عناصر الاملاح الى يحتاج اليها النبات بكمية غير قليلة هى (نيتروجين -فسفور-كبريت-بوتاسيوم-كالسيوم-ماغنسيوم-حديد)
محمد طويله
عبدالسلام عزت كتب:
اكيد المعلومة صحيحة يا استاذ محمد لان فى محطات معالجة لمياة الصرف الصحى من اجل اعادة استخدامها فى الزراعة ف اكيد بول الارانب هيبقى كدة وهتبقى العناصر البيولوجية والكيميائية فية هتبقى اعلى من بول الانسان مش مرة لا بمراحل وعلى العموم نستنى راى علمى ياكد لينا المعلومة

ألف شكر أ/عبد السلام
محمد طويله
يحيى الجامد كتب:
لا طبعا انا بردو غاوى زرع
بص يا ا محمد النباتات الصحروية الضغط الاسموزى بتعها 200:50
النبات العادية اقل بكثير (5:20)
وعامل التربة لازم تقى يا طينية يا رملية يا طينية خشنة وانتا عامل على الرملية يعنى فى الرمل املاح المفروض بترشة 3مرات قبل الزراعة فية وبعدين ازرع وانتا لو حطيت على الرمل البول هيبقى نسبة الاملاح فى التربة اعلى جدا من اساسها وهيموت النبات العادى من كتر الاملاح دية لاكن الصحراوى بيستحمل شوية عشان كدة غلط اصلا نضيف املاح وعناصر اخرى بدون حسابها عشان دة كائن حي لو زاد فى شعيراتة الجزررية الاملاح وضغط الاسموزى هيعلى شوية بالتالى هيشد ميا اكتر من الى بيخدها فى اليوم والزبل برضه لى حساب مش كترة
عناصر الاملاح الى يحتاج اليها النبات بكمية غير قليلة هى (نيتروجين -فسفور-كبريت-بوتاسيوم-كالسيوم-ماغنسيوم-حديد)

مش عارف والله ياباشمهندس
هاقولك اللى حاصل عندى وانت احكم بنفسك
أنا زرعت جرجير وكرنب وخس وبطيخ والنمو الخضرى ماشاء الله عالى
ومن الشجيرات زرعت لبلاب وجوافه وورد بلدى
ومن الصبار حدث ولا حرج
الخضار بالكامل رغم انه كان واضح سرعه الإنبات فيه بس كان مجرد ما يطلع العصافير كانت بتاكله
أما اللبلاب والجوالفه ماشيين كويس والورد البلدى أول ما اتزرع ورقه وقع بالكامل وبدا ينبت ورق جديد وحاليا ماشى أخضر بس من غير ازهار
والصبار ماشوفتش فيه اى غلطه
ماشى كالريح المرسله ومفيش منه اى شئ مش كويس أو ورق دبلان مثلا
ونسيت اقولك انى زرعت ثوم وطلع زى الفل مفيش منه مشاكل
وكل أنواع الزراعات دى فى نفس التربيه (رمل+زبل) بنسبه 1:1
العربي
والله ياجماعه المعلومه اللي عندي هي ان بول الارانب يحتوى علي نسبه كبيره من املاح اليوريا
وهي مفيده للزراعه
والله ورسوله اعلم
محمد طويله
إحنا اخدنا رأى أول مهندس يرد على الموضوع
ولسه باقى مهندسين المنتدى
ومحدش يعمل نفسه مش شابف الموضوع
لانى عارفهم واحد واحد
بلال
بخصوص موضوعك يا استاذ محمد
لو كنت اعرف عنه شىء مش كنت أتأخرت عليك والله
لكن بكل امانه انا معرفش
يحيى الجامد
البول فى الماء واعادة التحلية بتحصل انى الاحماض بيعادلها القلويات وتصبح ماء عادى فى التحلية بالنسبة للزرع بول الارانب بشع الحموضة والملوحة ولاكن بيحتوى على عناصر مفيدة بس الملح فى التربية بيبقى غلط عرفين لو الاملاح مفيدة كانو زرعو فى الصحراء من غير غسيل الرميل بعد الحرت لمدةاسبوع كامل عشان يحفظو على النبات لانى الاملاح بجانب انها مفيد لحجات واضررها اكتر من فوائدها فبلاش من البول خلاص خليك فى السماد احسن
محمد طويله
وآدى تانى مهندس (م/بلال) اعتذر
محمد طويله
رأيك قيمته كبيره جدا يا م/يحيى
أبو شبل
انا عن نفسى زارع بقدونس وجرجير وخس قدام البيت للارانب وبستخدم زبل الارانب فى التسميد بس البول دى جديده اول مره اسمعها
م/عمرو
والله ياستاذ محمد كان نفسى اخدمك بس انا خريج هندسه ميكانيكيه وغاوى تربيه ارانب
hasouna
والله ماعرف
لو اعرف انا هقول علطول
محمد طويله
أبو شبل كتب:
انا عن نفسى زارع بقدونس وجرجير وخس قدام البيت للارانب وبستخدم زبل الارانب فى التسميد بس البول دى جديده اول مره اسمعها

ما شاء الله
زارع خضار والعصافير سايباك فى حالك
أنا كل ما أزرع خضار يتاكل
محمد طويله
م/عمرو كتب:
والله ياستاذ محمد كان نفسى اخدمك بس انا خريج هندسه ميكانيكيه وغاوى تربيه ارانب

هندسه ميكانيكا
حلمى القديم الذى لم يتحقق
شكرا ليك يا باشمهندس
محمد طويله
ألف شكر لك أ/ حسونه
أنا حبيت أساعد
الرابط الأول كيفية عمل سماد من بول الأرانب
http://www.varieart.com/article303-Organic-Fertilizer-of-Urine-s-Rabbit
وده دراسة تحليلية لبول الأرانب لكن والله ما قريتها .
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1176829/?page=1
وهاحاول أقرا وأقول لو فهمت حاجة .هههه
احمد احمد سعد
ربنا يوفقك يا ابوهاشم دا انتا ما شاء الله زرعت كل حاجه انتا مش محتاج تسأل دا احنا اللى نسألك
ايه يا عم المزرعة السعيدة دى ابقى سيبلى شوية خس لما اجى
el_ghandour1982
فعلا أ محمد عامل المزرعه السعيده بس حقيقي

ربنا يبارك
بس حقيقي انا معرفش عن الموضوع ده حاجه
وهنشوف الروابط بتاعت اخونا أسامه
محمد طويله
أسامةحسن12 كتب:
أنا حبيت أساعد
الرابط الأول كيفية عمل سماد من بول الأرانب
http://www.varieart.com/article303-Organic-Fertilizer-of-Urine-s-Rabbit
وده دراسة تحليلية لبول الأرانب لكن والله ما قريتها .
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1176829/?page=1
وهاحاول أقرا وأقول لو فهمت حاجة .هههه

والله ما أعرف أشكرك إزاى
علي إيه يا أستاذ محمد
ده بعض ما عندكم من الفضل .
mohamed sanad
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استاذ محمد
توجد طريه سحريه للرى وهى انك تجيب قطعه قماش كبيرة وتحط فيها شوية ذبل ارانب وتربطها كويس وبعدين تنقعها جوه جردل مليان مياه عاديه لمدة اسبوع
وبعد اسبوع تشيل القماشه وتخليها على جنب
وتاخد من الجردل مياه للرى وكمان من المياه العاديه بنسنة 1:1
وانشاء الله هاتشوف نتايج هايله
على فكرة انا كنت زارع لوف فى ارض رمليه وكنت برويه كل يوم بالطريقه دى
ولله الحمد خلال اربع شهور كان وصل الدور التانى ومكنش حد عارف يسطر عليه
Hazem Mohamed
لو معاليك بتجمع البول في برميل وتضيف معاه قدر من الزل بحيث يكون نسبة الماده الصلبه للسائل كنسبة 1الى 4 اضف اليه مادة EM1 من مركز البحوث الزراعيه مبنى الطحالب ( مطلوب تقليب الخليط لتوفير الهواء ( موتور ثلاج _ او موتور الهواء بتاع السمك ) لمدة خمس ايام سينتج عندك سماد حيوي بنستخدمه في الزراعات الحيويه للخضر والفاكهه لانه بيحتوي على جميع العناصر الغذائيه (صغرى و كبري ) ولو تحب تضيف له طحالب (ان توفرت ) تكون علية فائدته لانها تعتبر منشطات نمو هى واوراق شجرة النيم ... ابحث في الشبكه العنكبوتيه عن combost tea وتعرف على تحضيره بالتفصيل
Mony
ياريت توضيح كيفيه خلط زبل الارانب مع الرمل وهل ينجح فى زراعه البطاطس
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى