منتدى الأرانب للجميع
هل السلالات النقيه فى الارانب تكبر اسرع من الغير نقيه 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

هل السلالات النقيه فى الارانب تكبر اسرع من الغير نقيه Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل السلالات النقيه فى الارانب تكبر اسرع من الغير نقيه 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

هل السلالات النقيه فى الارانب تكبر اسرع من الغير نقيه Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

هل السلالات النقيه فى الارانب تكبر اسرع من الغير نقيه

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

18072014
هل السلالات النقيه فى الارانب تكبر اسرع من الغير نقيه

انا عندى ارانب بلدى ونيوزلاندى ابيض وريكس بس فى البدايه مكنتش عارف حاجه وكنت ممكن ازاوج بين انثى بلدى وذكر نيوزلاندى أوممكن ريكس فضلت على اكتر من سنه بس الارنب يجى مثلاً عنده 3شهور وساعات 4 بيبقى تقريباً كيلو كيلوونص 1.750 جرام بالكتير اعمل اه

تعاليق

moaaz
بالله عليكم حد يرد علشان انا بجد سرفت كتييييييير على الموضوع ده ومش عايز اضيع المجهود اللى انا عملته
محمد-حسن
اولا نرحب بك في المنتدى أستاذ معاذ..
بالنسبة للسؤال الأول ( عنوان المشاركة ) :
درجة نقاء السلالة لا تؤثر على سرعة النمو، و ولكن دخول سلالة ذات معدل نمو عال ( مثل ال" هاي بلس " ) في تكوين الهجين تزيد من سرعة النمو والعكس صحيح، فدخول سلالة ذات معدل نمو منخفض ( مثل ال" البلدي غير المحسن " ) في تكوين الهجين يقلل من سرعة النمو.
أما السؤال الثاني :
فحاول تغيير السلالة لديك، و استخدام علف جيد، و تأكد من عدم وجود أمراض في القطيع.
عبدالسلام عزت
اتفق مع الاستاذ محمد حسن
moaaz
متشكر ليكم اساتذه باللى بعرفوا ان النيوزلاندى من اشهر انواع ارانب اللحم
عمر عبد العزيز
بسم الله
يارجل اللى انت بتتكلم فيه دا مش ارانب اصلا
(معدل نمو تحت البطىء )
عموما حتى ينجح مشروعك فالارانب لازم تتوافر العوامل دى ودا كلامى ..
1- مكان جيد + بطاريات جيده + اهتمام بالنظافه والتهويه
2- سلالات محوله للحم باسرع مايمكن
3- سوق قريب للتوزيع اولا الامهات وثانيا اللحم على الترتيب
4- الاهتمام ببيع الامهات اكتر من اللحم لو عندك عدد امهات منتجه اقل من 50
5- العلف الجيد ولو مكنش جيد هاتضر تصرف كتير على الادويه
6- قبل كل ذلك الاستخاره والدعاء والتصدق يكفيك من امور انت فى غنى عنها
moaaz
طيب بعد اذن حضراتكم ياريت تقولوى افضل انواع ارانب اللحم واسعارها
moaaz
وحضراتكم اه رأيكم فى الكاليفورنى
 Embarassed 
محمد-حسن
سلالة ال " كاليفورنيا " جيدة في إنتاج اللحم..
و ال " هاي بلس " هي الأعلى في سرعة النمو و لكنها ليست ذات مناعة عالية، أما سعرها فيتراوح بين 45 إلى 60 جنيه مصري لكل كيلو جرام.
moaaz
محمد-حسن كتب:
سلالة ال " كاليفورنيا " جيدة في إنتاج اللحم..
و ال " هاي بلس " هي الأعلى في سرعة النمو و لكنها ليست ذات مناعة عالية، أما سعرها فيتراوح بين 45 إلى 60 جنيه مصري لكل كيلو جرام.
فتحى السيد
انت بتقول ان عندك سلالات نيوزلاندى وركس وبلدى وان الذكر نيوزلاندى يبقى انت مش محتاج غير علف جيد فقط ومكان كويس للتربيه لان السلالات جيدة والذكر النيوزلاندى مع البلدى هينتج بردو ارانب كويسه المهم يكون حجم الامهات والذكر فوق 3كيلو
moaaz
جضراتكم انا عندى الام2كيلو والذكر 2.5
فتحى السيد
moaaz كتب:
جضراتكم انا عندى الام2كيلو والذكر 2.5
بصراحه الاحجام صغيره وانتاجها هيكون صغير فى الحجم الافضل تشترى (سلالات بمواصفات جيده) لانتاج ارانب جيدة ترمى لحم بسرعه لان العلف غالى ومش هتربح معاك كده وارشح لك النيوزلندى والبوسكات بس الوزن والمواصفات والصحه العامه مهم جدا عند الشراءوربنا يوفقك
birooooo
انتا تشوف اى مزرعة تجيب منها ذكر هاى بلص يكون وزنو فوق ال 3500 وتجيب امهات فوق ال 3 كيلو واشتغل من اول وجديد
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى