منتدى الأرانب للجميع
برجاء الافاده 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

برجاء الافاده Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
برجاء الافاده 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

برجاء الافاده Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

برجاء الافاده

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

27122015
برجاء الافاده

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عندى فطام بقلهم 40 يوم ومن يومان وجدت بعض الصغار يوجد علامات تشقق صغيره جدا فى الاذن وهرش فى الاذن تم عمل الاتى :
1 اعطيت .2 مللى يعنى شرطتين سرنجه علاج الايفوماك لكل الصغار.
2 دهان خليط من مده جبتها من الصيدليه البطاريه لونها بيضاء 2 سنتى وعبوه جلسرين 50 سنتى / جرام تم خلطهم ببعض وتم دهان اطراف الاذن المصابه والغير مصابه.
3 تم رش سائل البيوتكس فى البطاريه بالكامل بعد رفع العلف والماء.

ده اللى انا عاملتو دح صح ولا فى حاجه تانى
الصيدلى قالى بعد خمسه ايام هتدهن تانى الاذن وتدى جرعه ايفوماك الى هى .2 مللى بس
تنصحونى اعمل ايه ادهن بعد خمس ايام ولا ادهن كل يوم ولا اعمل ايه برجاء الافاده لو يوجد حاجه تانى اعملها عشان دول فاضل ليهم 20 يوم على التسويق

تعاليق

ahmedgaberm
ايه يا جماعه فين الافاده Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad 17 88888 9106
كاوبوى
الافضل الدهان كل يوم وجرعة الايفوماك للاصابة نص سم مش شرطتين وتكرر الحقن بعد 15 يوم
احمد السيسى
العلاج الى ادتهولها كويس لكن ممكن تستغنى عن التركيبه الى انت جبتها وتشترى كريم بنزيل بشري وتدهن على الازن المصابه مره واحده يوميا
ahmedgaberm
استاذى الفاضل " كاوبوى " الجرعه اللى انا ادتها دى انا شايف انها منسبه مع العلم ان الارانب التى اخذت الجرعه دى عمرها 40 يوم ومتوسط الوزن بيبدا من 600 جرام الى 850 جرام فأنا شايف انا الجرعه منسبه للسن ده عشان حضرتك عارف ان الدواء ده سام وكمان خمسه ايام سيتم اعطائهم جرعه تانيه بس هتكون 3 شرط ايه رايك كمان خمسه ايام من تاريخ اول جرعه اديهم 3 شرط ولا اديهم نصف سنتى برجاء الافاده
ahmedgaberm
IGUFUGI
dr hussam h
حقن ايفوماك نصف سم وترش ديازنون بصفه دوريه مش بيوتكس البيوتكس ضعيف
كاوبوى
تكرار الحقن يفضل بعد مرور 15 يوم مش 5 ايام والفطام طلامة وزنة اكتر من كيلو يتحقن نص سم عادى جدا بدون ى مشاكل وبالمناسبة لو الفطام عندك 40 يوم ووزنة اقل من كيلو يبقى فى خلل عندك فى التحويل
وبعد كلام دكتور حسام مفيش كلام
dr hussam h
كلك ذوق يا محمود
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى