منتدى الأرانب للجميع
رجاء ارشادى للطريق الصحيح 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

رجاء ارشادى للطريق الصحيح Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
رجاء ارشادى للطريق الصحيح 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

رجاء ارشادى للطريق الصحيح Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

رجاء ارشادى للطريق الصحيح

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

25012016
رجاء ارشادى للطريق الصحيح

السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام

قصه الموضع كاللاتى :

منذ شهر تقريبا كان لدى اكثر من ام ولدين فى وقت واحد وكل اسبوع بيتم نظافه البطاريه بالكامل على النحو الاتى
1 - بشيل الخلفه خالص
2 - بشيل النشاره بالكامل الى فى البطاريه
3 - برش البطاريه بالبيوتكس 1 / لتر
4 - يتم وضع نشاره جديده بالكامل
5 - يتم وضع القليل من شعر الام من القديم " اول اسبوع "
5 - وضع الخلفه مره اخرى
ذلك بيتم كل اسبوع لاى ام ولده فى البطاريه

بعد شهر من الولاده بيتم الفطام وانا بشيل الفطام عشان احطهم فى بطاريات التسمين فى مكان بعيد عن الامهات والذكور بلاقى الاتى

اطراف الاذن بتكون مصابه بالجرب بسيط جدا جدا وبلاقى تحت بطاريات التسمين بعض الشعر من الصغار

بتعامل مع المرض بالعلاج بعد اسبوع من الفطام عشان يكونو شدو حالهم شويه خصوصا بكون لسه فى ظهور المرض بتعامل كالاتى:

1 برش بطاريا التسمين بالبيوتكس فى حين وجود الفطام وبرش الديزنون تركيز 60 % فى حاله البطاريات الفارغه
2 بدهن اكتومثرين بشرى بتركيز 5 % على الاذن كل يوم لمده 3 -4 ايام
3 اعطاء حقنه ايفوماك شرتطين تحد جلد الرقبه
4 اعطاء جرعه ايفوماك اخرى شرتطين بعد خمس ايام من تاريخ الجرعه الاولى

العلاج بيبان مفعوله بعد اسبوع تقريبا وبيكون بفضل الله

قبل التسويق بيكون اختفه تمام

اسف على الاطاله

ده الموضوع كله الاستفسار هنا

1 - ايه سبب الجرب مع العلم ان النظافه مستمره كل اسبوع فى البطاريه والحضانه رش وخلافه من النظافه
2 الام لم تصاب من الجرب اطلاقا مع العلم حتى بعد الفطام لم تصاب وبعد وش تانى ليها لم تصاب ايضا

فى ناس بتقولى انى اعطى جرعه ايفوماك نصف سنتى بعد الولاده بخمس ايام وقايه ليها وللخلفه
مع العلم انا مبرجحش الايفوماك فى حاله الوقايه عشان اللبن والاخصاب وخلافه وانا اساسا مبستعملش الايفوماك الا فى حاله الاصابه فقط

افيدونى ما سبب جرب الاذن الذى لدى والحل

هل اعطى جرعه الايفوماك للام بعد الولاده وتكون الجرعه اد ايه وبعد كام يوم من الولاده والقح بعد الايفوماك بكام يوم
مع العلم اللايفوماك اللى عندى مصرى
اسف على الاطاله كان يجب على شرح الموضوع للتشخيص الصحيح

ارجو منكم الافاده والتشخيص شكرا لكم اعضاء المنتدى الكرام

تعاليق

ahmedgaberm
17
محمد-حسن
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ..
نأسف لتأخر الرد .. معلوماتي لا تكفي لإعطاء الحل ..
بإذن الله يتم الرد بعد مدة قصيرة .‏‎
احمدمليحه
الجرب ده حشره مش ميكروب علشان نقدر نتحكم فيه والبيوتكس مش فعال زى الديزانول ولما ترش لازم ترش الاركان والحيطان وكل حته فى الغرفه واهم شى من الرش تغيير هواء الغرفه باستخدام شفاط
dr hussam h
بيت الولد ببساطه بيئه صالحه لنمو حشره الجرب و اليكروبات بسبب الرطوبه افضل شيء تشيبيل بيت الولد بعد 18 يوم من الولاده وياريت تحت قطن درجه تالته بدل النشاره في الشتاء
ahmedgaberm
شكرا لك دكتور حسام على رد حضرتك الوافى
حضرتك تقصد بقطن درجه تلته ده اجيبو منين طب ينفع القطن بتاع المراتب ؟؟؟؟
وللاسف مينفعش اشيل الحضانه بعد 18 يوم خوفا على بروده الجو الايام الصعبه دى وكمان لضيق المكان " الولده والام "
انا بنظف الحضانه بالكامل كل اسبوع وبرش بيوتكس داخل الحضانه وبغير فرش الحضانه بالكامل وبحط نشاره جديده
ينفع احقن الام بعد الولاده بخمس ايام نصف سنتى ايفوماك مصرى خوفا من الاصابه ؟؟ وبعد الحقن بقد ايه اعشر الام تانى ؟؟؟علما انى بعشر الام بعد الولاده بأسبوع
اسف على الاطاله بس انا بحب اخد برئ حضرتك يادكتور حسام.
dr hussam h
اسف علي التاخير في الرد نظافه بيت الولد ممتازه جدا والقطن ممكن تضع قطن المراتب بس حيبقي مكلف طبعا القطن الدرجه التالته ارخص بكتير واوفر اقتصاديا الام ممكن تحقنها بع الوبلاده 1 سم ايفوماك مصري ويفضل ايفين انا شخصيا باستعمله مع واحد سم الاميسين اللي هو تيراميسين طويل المفعول انا باعمل كده وباعشر الام بعد 10 ايام من الولاده علشان افطم الخلفه علي 35 يوم افضل لان البكتيريا النافعه الخاصه بالهضم تكتمل في معده الارنب الصغير علي 35 يوم واسف مره تانيه علي التاخير في الرد
dr hussam h
اسف علي التاخير في الرد نظافه بيت الولد ممتازه جدا والقطن ممكن تضع قطن المراتب بس حيبقي مكلف طبعا القطن الدرجه التالته ارخص بكتير واوفر اقتصاديا الام ممكن تحقنها بع الوبلاده 1 سم ايفوماك مصري ويفضل ايفين انا شخصيا باستعمله مع واحد سم الاميسين اللي هو تيراميسين طويل المفعول انا باعمل كده وباعشر الام بعد 10 ايام من الولاده علشان افطم الخلفه علي 35 يوم افضل لان البكتيريا النافعه الخاصه بالهضم تكتمل في معده الارنب الصغير علي 35 يوم واسف مره تانيه علي التاخير في الرد
ahmedgaberm
شكرا على المعلومات القيمه دكتور حسام جارى التنفيذ
بس ممكن احقن ذكر الارانب بجرعه ايفوماك تكون اد ايه ؟
واشغله بعد الحق بكام يوم؟

وده يكون اخر استفسار منى يا دكتور حسام اسف على الازعاج
فتحى السيد
احقن نصف سم وشغله بعد ثلاثه ايام
dr hussam h
تحقن الذكر ايفوماك لما يكون مصايب فقط الايفوماك علاج وليس تحصين الافضل دايما الوقايه بالرش بالديازنون بصفه دوريه ولو اتحقن ممكن تعشر منه علي طول مافيش مشكله انا لم اقرا بحث يفيد ان الايفوماك يؤثر علي خصوبه الذكر
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى