منتدى الأرانب للجميع
التحصينات 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التحصينات Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
التحصينات 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التحصينات Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

التحصينات

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

25052016
التحصينات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

تحياتى لكل مشرفين واعضاء المنتدى الكرام وكل عام وانتم بخير

انا بنتخب عدد من الارانب الشهر ده عشان ان شاء الله هبداء اشغلهم على شهر اكتوبر اللى جاى انا شاء الله
احب اعرف انا عاوز احصنهم بكتيرى وفيروسى عاوز اعرف على عمر كام يوم اقدر احصن بكتيرى( فورمالينى) الجرعه قد ايه والعمر كام يوم
وبالنسبه للفيروسى عمر كام يوم والجرعه اد ايه مع العلم الارانب دى حاليا عندها 50 يوم ومخدتش اى تحصين خالص لغاية دلوقتى

شكرا مقدمه للافاده وكل عام وانتم بخير

تعاليق

ahmedgaberm
17
ahmedgaberm
9106
dr hussam h
التحصين الفيروسي للارانب اللي عمرها فوق الشهرين والجرعه نصف سم تحت الجلد والبكتيري الارانب اللي فوق الشهرين 2 سم تحت الجلد والللي اقل تاخد 1 سم تخت الجلد مع مراعاه حقن جرعه تنشيطيه للتحصين البكتيري فقط بعد 10 ايام من التحصين البكتيري وتكون نصف الجرعه الاصليه ولو حصنت فيروسي او بكتيري لازم يكون في فارق زمني علي الاقل 15 يوم بين التحصينين
ahmedgaberm
تحياتى لك يا دكتور حسام لمعلوماتك القيمه وتوجيهات حضرتك 1006
dr hussam h
العفو اخي الكريم
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى