منتدى الأرانب للجميع
دي حكايتي مع الحمام 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

دي حكايتي مع الحمام Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
دي حكايتي مع الحمام 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

دي حكايتي مع الحمام Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

دي حكايتي مع الحمام

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

23122010
دي حكايتي مع الحمام

besm
بعد التحيه علي كل من فالمنتدي
الحقيقه من ن شهر 7 اللي فات اشتريت حمام زغاليل للاكل وبعدين قلت ازغتهم يومين يكونوا كبرو شويه
فاليومين دول ولادي شبطو فالحمام ورفضوا ان ادبحو كانوا 6 اجوازبلدي
تركتهم وابتدوا دلوقتي يولفو علي بعض وفيه منهم باض وطلع زغلولتين
بش عندي ذكرين ونتايه هما اللي بياكلوا الزغاليل مش عارفه ذكر النتايه مين فيهم
لان كان فيه واحد بيرقد معاها عالبيض والتاني شفته بيلقها قريب
ولقيت عندي ذكرين زياده قلت اجبلهم نتي عاوزه اعرف اخد انهي ذكر الي بيلقحها ولا اللي كان راقد عالبيض
اجبله نتايه تانيه
ولو انا حبيت اترك جوز زغاليل يكبر عندي اعرف انهم ذكر ونتايه ازاي
1000

تعاليق

h.elhadri
والله اختي ما فمهت من كلامك هو ان لدكي انتى لها ذكرين
ذكرها الحقيقي هو اللي يحضن البيض معاها اما الاخر فليس ذكرها لان مستحيل ان تتزاوج انتى حمام مع ذكرين .
ولكي تفرقي بين الذكر والانتى في الزغاليل فالذكر غالبا ما يكون اكبر حجما لانه يفقس هو الاول اما الانطي تكون صغيرة منه
وفي حالات نادرا يكونان اما ذكران او انثيان معا

فمثلا هنا الذكر هو اللي عاليسار لان حجمه كبير ويزداد كبرا مع الايام
دي حكايتي مع الحمام Petits-pigeons-10j
ذا فيه تساؤلات ثانية انا في الخدمة
وشكرآ
ام عمر
على معلوماتى ان ذكر الحمام لا يتاخذ غير انثى واحدة له فانتى اشترى 2 انثى وكل ذكر هيولف على انثى لوحده
المستعينه بالله
انا بعمل شريطه بلون معين ( فى رجله )لكل جوز حمام مولف مع بعضه لان الحمام بيكون شبه بعضه جدااا

وبعدين مستحيل انثى الحمام تتزاوج مع ذكرين ( لو عندك جوز مولف على بعضه والانثى ماتت هتجدى الذكر حزييين وومش بيتجوز تانى بسهولة )

والى بيرقد عالبيض هو زوج الحمامه

اما الذكر الاخر احضرى له انثى ولو مولفوش على بعض احبسيهم مع بعض وهما هيولفو غصب عنهم

دا حسب تجربتى القليلة فى تربية الحمام وبفكر ارجع اربى تانى :)
omardahab
ذكر الحمام بيكون له راس عريضه نسبين عن الانثى ومنطقه الرقبه بتكون الونها زهيا اشتر انثى اخر واحبسيه مع اى ذكر منهم لمده يومان
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى