منتدى الأرانب للجميع
هل هذا جرب أم لا؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

هل هذا جرب أم لا؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل هذا جرب أم لا؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

هل هذا جرب أم لا؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

هل هذا جرب أم لا؟

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

01072011
هل هذا جرب أم لا؟

بسم الله

الارانب الاناث عندي الشعر بتاعهم عادة مش بيبقي مغطي الجسم دي لان الارنبة لما بتولد بتاخد من شعر جسمها وبتغطي بيه الخلفه المشكلة بقي عندي اني مش عارفه اميز بين الجرب وان الام تكون اخدت من شعرها وتغطي ابناها وخايفه لحسن يكون فيه جرب وانا مش واخدة بالي.

1003

تعاليق

عمرو عقبه
أولا صلى على النبى..
بصى يا ستى..
المختصر الفيد..
الجرب نوعان..
الاول: تصمغ الاذن.. ويتضح عندما تنظرين فى اذن الارنب بالداخل ستجدين ماده بنيه على هيئة قشور جافه فى أخر اذن الارنب من الداخل (فى العمق).
ودا علاجه الحقن بالايفوماك (تجنى حقن الام العشراء) ونظفى هذه القشور بإذالتها بملقاط ثم ضعى فى كل أذن 2 س بنزيل بنزوات ودلكى الاذن وكررى البنزيل بنزوات (2.5 جنيه من الصيدليه البشرى) لمدة 3 أيام.
تمام كده..
الثانى:
جرب الاطراف.. يصيب الاقدام من الامام والانف والاذن من الخارج.. وأهم ما يميزة وجود قشور بيضاء وتساقط الشعر فى المكان المصاب وتورم اصابع الارنب فى القدم المصاب.
وعلاجه.. احقنى ايفوماك (نصف سم كويس) واغسلى المكان المصاب ب (بيوتكس بعد تخفيفه بمعدل 1 سم / لتر) وكررى الغسيل.. او استخدمى البنزيل بنزوات لنفس الغرض.
واحرصى على رش الارانب ببيوتكس كل 10 ايام بواسطه بخاخه ماء.

اذن..
الجرب لا يصيب الا هذه الاماكن ..
فمثلا لو تساقط شعر الظهر.. دا مش جرب .. دا نقص املاح.

ولو تساقط شعر الوجه بين العينين.. مش لازم يكون جرب ممكن يكون الارنب بيحك رأسه فى البطاريه.. والفيصل هنا وجود القشور المميزه للجرب.

أرجو أن أكون أفدتك

6565
شيتوس
بسم الله
اولا الهم صلي عليه واله وصحبه وسلم.
ثانيا انا فعلا بشكرك جدا لانك سهلت الموضوع عليا كتير ربنا يكرمك وتقريبا كده اللي عندي هيبقي نقص املاح .
KIFYFU

1003
عمرو عقبه
على فكره عندى ارنبه من يوم ما ولدت بطنها ما فيهاش شعر
confused
ابو علوه
وانا عندي ارنبه حلقت لنفسها زلبطه عشان تولد ملت بيت الولده شعر شكلها بتصيف
محمد الروبي
ابو علوه كتب:
وانا عندي ارنبه حلقت لنفسها زلبطه عشان تولد ملت بيت الولده شعر شكلها بتصيف

رايق يابو علوه 36
شيتوس
بسم الله
متشكرة جدا علي الردود وبالنسبه يعني للارانب اللي حلقت زلبطه بصراحة الله يكون في عونهم الدنيا حر اوي عليهم حقهم يعملوا كده ويصيفوا.

1003
dr hussam h
كلام الخ عقبه مظبوط بس احب اضيف ان الجرب يصيب الارجل الخلفيه ايضا اخ عقبه مش بس الاقدام الاماميه ولو الام عشار كبير ممكن ندهن مرهم مانج سيد بدلا من الحقن بالايفوماك mangcide
عمرو عقبه
الحمد لله ع السلامه يا د/ حسام.. alien
أنا معلش التعبير خاننى..
قصدى بعبارة (الاقدام من الامام).. أى مقدمة الرجل من جهة الاظافر.. بعباره أصح.. أطراف الارجل الامامية والخلفية ويبدو جليا فى تورم الاظافر واحماراها وتكون قشور عليها.. وفى مراحل متقدمه جدا قد يصيب الارجل من الاسفل.

ياريت بلاش تغيب عننا كتير..إذ أننا نحترم العلم والخبرة فى شخص حضرتك.. وتمثل لى - شخصيا - مرجع موثوق به.
جزيت خيرا .. ونورت المنتدى
oso
زي ما قالو سالفا عن اعراض الجرب
احب اوضح ان من الممكن معاملة الجرب
تطهير العنبر والبطاريات ملاثيون ,5%
وكذللك ارجل واذان الارانب بصفة دورية كل اسبوعين صيفا وكل 3 اسابيع شتاء للوقايةمن الجرب
المعاملة الجلدية تتم بخلط مركب من زيت عادي وكبريت خام بنسبة 10 الي 1
وبالنسبة للاذان يتم الغسيل بماء الاكسجين ويقطر في اذن الارنب الدواء السالف ذكرة في المشاركات او محلول ملاثيون معلق في جلسرين بنسبة 2% او كبريت خام في زيت عادي بنسبة 10% ويكرر العلاج لحين زوال الاعراض
يتم تدعيم العلاج بحقن ايفيين بلس .5 سم تحت الجلد بالرقبة ويعاد الحقن بعد 10 ايام
وهو امن للعشار
dr hussam h
الف شكر اخ عقبه علي المجامله الرقيقه دي احب ان اضيف للاخ السابق ان الايفوماك امن في العشر في العشر ايام الاولي فقط
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى