منتدى الأرانب للجميع
إطعام الأرانب أوراق الذره؟؟؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

إطعام الأرانب أوراق الذره؟؟؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
إطعام الأرانب أوراق الذره؟؟؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

إطعام الأرانب أوراق الذره؟؟؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

إطعام الأرانب أوراق الذره؟؟؟؟

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

13072011
إطعام الأرانب أوراق الذره؟؟؟؟

الإخوه الأفاضل..
هل من اشكال لو أطعمت الأرانب بعض أوراق نبات الذره الخضراء - المتوفره لدى فى حديقة المنزل - على سبيل التنويع لا على أنها وجبة أساسيه.. يعنى مثال لكل أرنب ورقتين لأنهم كما تعلمون يفضلون الأشياء الخضراء.. أم أنها تسبب مشاكل سواء كانت الكميه قليله أو كثيرة؟؟؟

أرجو من ذوى الخبرة والتجربه إفادتى للاستفاده مما لدى من هذا النبات قبل جفافه.

1005

DFGH

تعاليق

oso
لا باس اخي العزيز
مع مراعاة اعطاء جرعة البندازول شهريا نصف سم في الفم مباشرة
ابو علوه
الاخ عمرو عقبه والاخ ‏OSO‏ اخباركو ايه وماهو البندازول
‏ جامد
‏ اخر
حاجه
oso
دة جرعة وقائية خوفا من وجود عدوي بالديدان الشريطية
HOUSAMMI
oso كتب:
دة جرعة وقائية خوفا من وجود عدوي بالديدان الشريطية

ازيك oso

البندازول اعتقد بيقى جرعة صغيرة جدا بالنسبة للكيلو ،، ازاى هتديها تجريع
oso
ممكن اعطاءة بماء الشرب بمعدل 2سم ونصف في اللتر لمدة 5 ايام ويعاد بعد 21 يوم ثم شهريا
عمرو عقبه
مساء الفل يا عم حسام.. أيوه يعنى يا عمنا أوكلهم ورق ذره ولا لأ؟؟؟؟؟
انته سبت الذرة ومسكت فى البندازل!!!!!!!!!!!
Laughing Laughing Laughing Laughing alien Laughing Laughing Laughing Laughing
oso
يا عم اكل براحتك مفيش ضرر
انا بس بقوللك تدي جرعة وقائية من الديدان عشان مش حنستني لما تكون في مشكلة
وخصوصا ان النباتات الخضرا اكتر حاجة بتشيل ديدان
واعمل حسابك ان لو في كلب او قط في البيت متعايش وسط مزروعات الذرة الافضل متاكلش الارانب..
لو مفيش
اكلهم بالهنا والشفا وشهر كدا احنا والاعضاء معزومين عندك عالفطار ملوخية بالارانب.....
ابو علوه
طب لو هو مفيش لاقطه ولا كلب بس الفيران دي مش ممكن تطلع ع الذره وتلوث اوراق الذره انا بلاحظ ان الفيران موجوده بكثره وسط زرع الذره ارجو التوضيح
oso
هوا الفار اصلا مشكلة
بس الاكبر من كدة ان القطط والكلاب هي العائل الاصلي لعدوي حويصلات الديدان الشريطية
ومشكلة ان الحويصلات بتتواجد في براز الكلاب بكثرة ولا يتاثر بها ولكن قد تعلق في المزروعات وعند اصابة الارنب بها تكون في الكبد والتجويف البطني والامعاء وتعوق العمليات الطبيعية في الجسم فتؤدي للهزال علي علي مدة طويلة وما يلازمة من قلة انتاج اكيدة
والنفوق اخيرا
بس بصراحة مع التجربة في حل للمشكلة دي انك ممكن تطهر المواد الخضراء من برسيم الخ
بمادة خاصة
بس مش بتموت كل الحويصلات وممكن مادة التطهير تسبب لبعض الارانب مشاكل اسهال

عشان الاخ مايخافش بس من الذرة
اكلهم عادي منة مادام انت متاكد ان مفيش كلاب او قطط عندك وبس...
اي استفسار اخر يرجي المراسلة
سيد اسماعيل
ما دامت الحديقه نظيفه اكل بس بنسه يسيطه
عمرو عقبه
والله يا عم أوســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو... مشكور جدا..

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

عموما أنا بدأت أضع لهم الأوراق العليا للنبات والتى أعتقد أنه يصعب أن يصل إليها قط أو كلب.. ولو لاحظت على يمين الشاشه ستجد الأنسه سوسو تقف معتمده على عود ذره.. قمت بتقطيع أوراقه تباعا حتى تبقى فيه حوالى 5 ورقات عليا فقط مع أن به 3 كوز ذره santa ممكن أعزمك على ذره مشوى كمان مع الأرانب والملوخيه وتشرف أخوك والله.. من بكره اشترى جمل وتعالى بقا من سينا على ما توصل تكون الارانب كبرت والذره استوى.. 23

1013

6565 6565 6565 6565
ابو علوه
باين عليها عزومة مراكبيه يامعلم شف اذاي يا اوسو بيقولك هات جمل عشان يهرب من العزومه انا عندي طائره اسرع من الصوت والضوء والمايه كمان هديهالك ياوسو عشان عمك عمرو مايهربش من العزومه وراك وراك لحين الانتهاء من أكل جميع ارانبك وكيزان الذره الي محيراك دي
ابو علوه
ع المشوي
oso
الراجل مش بس بكلمتة
الراجل بعزومتة واكلتة
عمرو عقبه
ههههههههه واحد من سينا من النحيه دى والتانى من سينا من النحيه دكها.. هروح انا فين.. شكلكم من تل أبيب..
أنا مستعد يا عم بس يكون ف علمكم الأرانب وزن 500 جرام حاليا عاوزين تيجوا تقعدوا تستنوها لما تكبر بالسلامه معنديش مانع.. بس ربنا يستر ومتجوش تعملوا مستوطنات وتكرشونى من البيت وتقعدوا فيه..

cherry cherry cherry cherry cherry cherry
ابو علوه
هههههه
ahmed_3y2009
بمناسبة ورق الذرة هل بمكن اطعام الارانب ورق عنب
ahmed_3y2009
بمناسبة ورق الذرة هل يمكن اطعام الارانب ورق عنب
ahmed_3y2009
محدش رد على بخصوص ورق العنب أنا بتكلم جد مبهزرش أنا عندى قطعة أرض وطول موسم الصيف الحاجة
الخضرة المتوفرة هى ورق العنب هل أطعم الارانب منة ولا لا
ahmed_3y2009
نسيت أقول لكم ان الآرض مزروعة عنب
عمرو عقبه
معلش يا صاحبى أصل السؤال لا محل له من الاعراب.. scratch
ومعتقدش أن حد هيجاوبك.. لأن محدش مستعد يشيل ذنب أرانبك لو كلت وحصلها حاجه.. affraid
أنا شخصيا اتعلمت الأدب فى نبات وكلته ليهم موت اتنين من الامهات.. Sad
واللى يتلسع من الشوربه.. ينفخ فى الزبادى.. pirat
اكتفى انت بأكل العنب.. ومحشى ورق العنب.. وبلاش مجازفه.. rabbit
رجاءا تقبل مرورى.. وبالتوفيق يا جميل

1005
ahmed_3y2009
شكرا اخى عمر على الاهتمام
dr hussam h
يا اخ اوسو الارانب نسبه حدوث الاصابه بالديدان الشريطيه تكاد تكون صفر علشان كده مش بنحقن ايفوماك سوبر في الارانب بنحقن ايفوماك عادي ولو دوده شريطيه فالعلاج باليوميزان از مانسونيل اقراص يشري افضل
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى