منتدى الأرانب للجميع
كل من هب ودب وربى أرنبين بقى يعمل علف 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

كل من هب ودب وربى أرنبين بقى يعمل علف Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
كل من هب ودب وربى أرنبين بقى يعمل علف 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

كل من هب ودب وربى أرنبين بقى يعمل علف Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

كل من هب ودب وربى أرنبين بقى يعمل علف

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

20082011
كل من هب ودب وربى أرنبين بقى يعمل علف

كل من هب ودب وربى أرنبين بقى يعمل علف 386261

المشكلة يا جماعة ان كل من هب ودب ومربيلة ارنب ولا اتنين بيعمل علف بدون اى معلومات عن التركيبات او الاضافات او تصنيف الخامات او جودتها
وبدون ترخيص طبعا تحت بير السلم وحفظلة كلمتين من على النت بيدحك بيهم على الناس ويحطلة اعلان على المواقع وهو دة السبب الرئيسى فى تدهور صناعة الاعلاف وتربية الارانب والمصيبة الاكبر ان اصحاب المصانع بتساعد الناس دول على كدة ودة طبعا بيرجع بالسلب على تربية الارانب وصناعتها فى مصر
ولن تقوم ابدا قائمة طول ما فى هؤلاء
لذا ارجو من المسئولين عن المواقع الى بتساعدهم على كدة وتخرب بيوت الناس انهم يتأكدو هل معاهم تراخيص وميكنش همهم الفلوس وبس وطبعا اغلبية الموجودين دلوقت بدون تراخيص ولا علم فى تصنيع الاعلاف وفرض علينا اننا نقاوم هؤلاء ونحاربهم بشتى الطرق

تعاليق

محمد الروبي
ياريت حضرتك تفيدنا بمعلوماتك عن الاعلاف
ويكون في ميزان حسناتك ان شا الله
HOUSAMMI

معاك حق
oso
انت بتلمح لاية؟؟
قصدك شركة اية؟؟؟
وهل هيا عاملة اعلان عالموقع دة ولا قصدك غير كدة؟؟؟
نرجو التوضيح
بدأت اشك في كل حاجة
a.abdelghani
أخ محمود
اهلا بيك منورنا

واسمح لى هقولك حاجه
انت كل مشاركاتك فى المنتدى 4 مشاركات + مشاركه انا حذفتها شخصيا ليك
وحاجه غريبه سبحان الله كل مشاركاتك ملهاش علاقه الا بالعلف اما بتسال على علف واما بتشكر فى علف واما بتشتم فى علف لحساب علف
واما حاليا فاتح موضوع عن برضه العلف
وبرضه حاجه غريبه ان كل مشاركاتك مرتبطه بظهور اعلانات العلف فى المنتدى ؟؟؟؟
حاجه غريبه مش كده
مره بعد اعلان مكه ومره بعد فيدر

ايه هو انت ما تعرفش تتكلم غير فى العلف وحسب المشاركه اللى حذفتهالك قبل كده
انك ماتلك ارانب كتير يعنى مربى
واتخن واحد فينا بيسال فى كل حاجه مش فى العلف بس يعنى كل مشكلاتك علف وما بتظهرش انت واسمك فى المنتدى الا بعد ظهور اعلانات العلف
او انى افضى
اتكلم فى العلف بس

عايز اعرف انا بقى واسالك ياللى بتنصحنا
خبرتك ايه فى العلف والتربيه يمكن نستفيد
لانك كل مره بتدخل ما بتتكلمش الا فى العلف وبس

ثانيا اصحاب المواقع ايه اللى بيخربوا بيوت الناس
كل واحد مسئول عن نفسه وده اعلان تجارى والموقع خالى مسئوليته منه اى اتفاق بيبقى مع صاحب الاعلان
والعضو المفروض انه بيجرب مش بيشترى بالطن يا اخ
وللعلم انا نفسى لما بنصح بنصح بعدة اعلاف معظمها لا يعلنون لدينا لانها مجربه والمهم هو المصداقيه
وادارة المنتدى لا تتدخل فى التعاملات ا
لتجاريه بين الاعضاء وبعضهم أو بين الأعضاء والمعلين

ثالثا ابقى اختار عنوان مناسب لموضوعك

محمود المصرى
وانت اية الى مزعل حضرتك يا استاذ احمد
مشاركاتى اربع مشاركات فعلا وكلامى كلة عن العلف لانى مهتم بمزعتى جدا ولان اصل تربية الارانب هى العلف ولو كان كويس يبقى كل حاجة كويسة وتمام ولو مش كويس كل حاجة بتدهور وانا بنصح لله ومش قصدى حاجة
ولا بقصد حد هنا ومن الاخر كل واحد بيعملو ربع طن او نص طن فى مصنع ما ولا يفقة شئ فى التركيبات عاوز يتاجر فى العلف بدون اى خبرة فى اى شئ بيروح لصاحب المصنع ويقولة عاوز نص طن بالف جنية مثلا وميعرفش ولا يعلم اية الى بيتحط فى العلف وهل النسب مزبوطة ام لا وطبعا لا وعلشان اعرفك عن تجربة اى واحد بيصنع علف فى جميع المصانع بلا استثناء بيتسرق سواء فى الخامات او فى المنتج النهائى لانى اتنا شخصيا حصلى كدة
ومن الاخر صاحب المصنع ميهموش العلف كويس او مش كويس لانة مش اسمة الى يهمة يكسب كام من الطن وقالهالى بصراحة قبل كدة صاحب مصنع كنت بصنع عندة مش مهم النتائج

وبعدين انا مش بزم فى حد او بشكر فى حد
انا جربت كل حاجة وكلامى عن خبرة وعن تجربة شخصية
وبنصح فقط لله
لو مشاركاتى بتضايق حضرتك بلاش منها احسن

وشكرا يا استاذ حسام على تفهمك كلامى ومصداقيتك فى الحوار العام وصراحتك فى ابداء رأيك بدون مصلحة

فى حاجة كمان يا استاذ احمد انت بتقول اربع مشاركات منهم واحدة اتحزفت
انا لما لاقيت مشاركاتى ملهاش اهمية وبتتحزف ومش بتعجبك انت شخصيا انا هانزل لية طالما انت بتحزف مع ان المشاركات كلها فى صمم الحوار العام والمصلحة العامة
المفروض كنت سيبت الموضوع نتناقش مع الاعضاء والكل يبدى رأية بس انت ما استنيت عاوزنى انزل تانى وتحزفة
محمود المصرى
oso كتب:
انت بتلمح لاية؟؟
قصدك شركة اية؟؟؟
وهل هيا عاملة اعلان عالموقع دة ولا قصدك غير كدة؟؟؟
نرجو التوضيح
بدأت اشك في كل حاجة

اولا انا مش بلمح لحاجة ولا بقصد شركات ولااقصد اى حد عامل اعلان هنا او خارج هنا كمان
انا بتكلم عن الناس الى بتصنع علف فى المصانع بدون خبرة
اما الشركات المعروفة والمصانع المشهورة والمرخصة من وزارة الزراعة بيبقى عليها رقابة من الوزارة دى طبعا انا مقدرش اتكلم نصف كلمة عليها
لانها مصانع معتمدة واقدر اخد منهم حقى لو العلف مكانش مزبوط او عملى مشاكل يعنى حقى مضمون
انا الى مضايقنى فعلا ان كل واحد بيهمة ينهب ويدحك على الناس المستجدين فى تربية الارانب وهو دة الى مضيع صناعة الارانب فى مصر
ارجو ان تكون وصلتك الفكرة

وبعدين فى حاجة احب اوضحها
محمود المصرى
وهى ان محدش سال نفسة لية صناعة الدواجن ناجحة فى مصر وصناعة الارانب فاشلة ومتدهورة
اققولك رأيي الشخصى
اولا متلاقيش صاحب عنبر دواجن او حتى عشر عنابر او حتى مية فرخة بيعمل لنفسة علف لان هو يؤمن ان العلف هو الاساس فى النجاح مع انة هو ممكن يوفر كتير جدا لو عمل لنفسة علف
لو جينا للارانب هاتلاقى كل مربى عندة ارنب ولا اتنين هايروح يعملة علف لنفسة وبعد اسبوع او تنين تلاقية بقى تاجر اعلاف وهو دة الى خربها وجاب اجلها

دة رأيي الشخصى لا افرض على اى احد
محمد الروبي

ياريت حضرتك تفيدنا بمعلوماتك عن الاعلاف
ويكون في ميزان حسناتك ان شا الله
ابو علوه
ياباشا انا لاحظت من كلامك انك مش مقتنع باي علف ولا كلام حد في حكاية الاعلاف وده ان دل فيدل علي انك راجل خبره ف الاعلاف قولنا السر الحربي ده خلينا ناكل عيش ده احنا غلابه
ويابخت من نفع
والدنيا مبتدومش لحد
طب بلاش تقولنا قول للرئيس القادم الاستاذ المحترمOSO‏ ده مترشح لرئاسة الجمهوريه ومنزل برنامجه ع المنتدي هنا قوله هيفيدك اما يمسك ريس مصر ده هيبقا ريس وانت عارف بقا كل حاجه هتبقي تحت ايده ومعا تحت شعار ايد واحده وعلف واحد لتطوير مشاريع الارانب في مصر
استاذ ‏OSO‏ الرمز الانتخابي هينزل امتي مش معقول كده الانتخابات علي الابواب وطاب سحوركم
صوما مقبولا وافطارا شهيا
خالدمحمدطه
بسم الله الرحمن الرحيم.
الاخ محمود المصري .
باين من اسم سيتك انك مصري .
وفي مثل مصري بيقول .
لوله اختلاف الازواق لابارت السلع .ولله يرزق من يشاء
......والحكمه مش في اليه ربه ارنب او ارنبين .
الحكمه في توصيل المعلومه ومافيش حد يعرف يقنع حد بدون دليل .
جرب تستفيد ولله المستعان
a.abdelghani
يا استاذ محمود انا مش متضايق
اكتب اللى تكتبه
بس
انا ليا عقل ربنا مديهولى عشان افكر بيه واحلل اللى بيحصل
وانا حللتلك مشاركاتك ايه وامتى
وبترتبط بظهور اعلانات العلف بس
وبتقولى اه كلامى كله فى العلف لانه الاساس
ما المنتدى مليان مواضيع عن التغذيه والاعلاف
واسئله ما بتشاركش فيها ليه مع انها مرتبطه بالعلف والتغذية برضه
اشعمنى مع ظهور اعلانات العلف يا حج
سؤال منطقى محتاج رد عليه

عدل سابقا من قبل a.abdelghani في الأحد أغسطس 21, 2011 9:13 pm عدل 1 مرات
waleed
ابوس ايديكم اللى عنده حل لمشكلة العلف يقول عليها.
واللى عنده تركيبة مجربة وناجحة يقول عليها.
وله الاجر والثواب
ياسر السيد
محمود المصرى كتب:
وهى ان محدش سال نفسة لية صناعة الدواجن ناجحة فى مصر وصناعة الارانب فاشلة ومتدهورة
اققولك رأيي الشخصى
اولا متلاقيش صاحب عنبر دواجن او حتى عشر عنابر او حتى مية فرخة بيعمل لنفسة علف لان هو يؤمن ان العلف هو الاساس فى النجاح مع انة هو ممكن يوفر كتير جدا لو عمل لنفسة علف
لو جينا للارانب هاتلاقى كل مربى عندة ارنب ولا اتنين هايروح يعملة علف لنفسة وبعد اسبوع او تنين تلاقية بقى تاجر اعلاف وهو دة الى خربها وجاب اجلها

دة رأيي الشخصى لا افرض على اى احد

ممكن أرد عليك يأستاذ محمود ونتناقش بهدوء وبعقل بعيدا عن لغة المصالح
أولا فى فرق بين تربية الدواجن والأرانب لأن كل سلعة موجودة بالسوق المصرى عرض وطلب بمعنى
أستهلاك لحوم الدواجن أضعاف أضعاف لحوم الأرانب
وبكده مفيش علاقة من قريب أم بعيد بين الأثنين

ثانيا كل صاحب مزرعة دواجن مقتدر على الأنفاق للتعذية من بداية الدورة الى نهايته بيعمل علف لنفسه
أما اللى لم يقدر على الأنفاق على الدورة فهو مضطر الى التعامل بالأجل وبالتالى يستعمل علف الشركات
( وبكده نقدر نفهم اللى بيصنع علف لنفسه ليه واللى بيأكل علف شركات ليه )

ثالثا ياسيدى كل واحد بيحاول يصنع لنفسه علف خاص به أنا عن نفسى ده بالبلدى كده أجتهاض وحب للمعرفة وميفضلشى ( محلك سر )
وأنتا ياعم أستخدم العلف اللى أنتا بتستريح ليه

وياريت والله اللى يقدر يصنع علفه بنفسه يكون أضمن ونتايجوا هائلة والله

مع كل أحترامى لحضرتك ( ده رأيى الشخصى )

ياسر السيد 0141251586
بليغ حمدى
بسم الله
استاذ محمود المصرى ايه اسم العلف الذى تستخدمه ؟؟؟
أسيرة الأقصى
ربما أنا داخلة فى توقيت متأخر ومش عارفة تحديدا هل الموضوع مرتبط فعلا بالأعلانات المنتشرة على المنتدى أو لأ أو أذا كان صاحب الموضوع يخص أحد معين وعلف معين ولا لأ لكن أين كان الموضوع مطلوب من الأعضاء أحترام أراء الأخرين و تبييت حسن الظن وطرح الموضوع للمناقشة الجدية وليس الهزلية والتريقة والأستهزااء بأراء الأخرين
طبعا تم حذف المشاركات الغير لائقة التى تتسم بالسخرية وعدم اللباقة
ثانيا رجاء من الأدارة الموافقة على نقل الموضوع لقسم ادارة المنتدى لحين الفصل فية
سواء بنشرة على المنتدى مرة أخري أو الحذف أو التعديل

وليد
لوممكن صور مكابس العلف وممكن الاقيها فين فى الاسماعليه
a.abdelghani
أم معاذ اتفق معكى فى كل ما قلتيه
ما عدا نقل الموضوع حتى لا يقال اننا نتحيز علف معين
dr hussam h
انا اشارك ام معاذ الراي في ان كل واحد من حقه ان يبدي رايه بكل حريه في حدود احترام الاخرين و احترام اراهم و عدم السخريه و الاستهزاء باراء الاخريين واحب اقول للاخ محمود ان الدواجن و علف الدواجن يختلف تماما عن علف الارانب واتفق معاه ان من يصنع علف لازم يكون عن درايه وخبره علميه وخصوصا اذا كان يعطي علف للاخرين
محمد الصاوى
لكل واحد حقه ان يجتهد ليصل الى اعلى المراتب فى هذا المشروع
besm
اولا جلسة جماعية اعزمكم عليها على شاى وكيك ونهدى اعصابنا جميعا وبهدوء نقول

فعلا المشكلة فى مصر بشكل عام اننا نعانى من عدم التخصص والفهلوة الزائد وان كله بيفهم فى كله ودى مش مشكلة فى العلف الخاص بالأرانب فقط لكن بحاجات كثيرة جدا اخرى مما يضر ولاينفع ....يعنى مثالا لذلك الدواء والتعامل معه .....الإجتهاد مطلوب وجيد لكن الإجتهاد لايعنى ان ادخل فى نطاق مش بتاعى يعنى لابد للجوء لمتخصص
ثانيا بالنسبة لصناعة الدواجن ف مصر محمود بيقول انها نجحت .....هى فعلا نجحت ولكن نجاحهى واضح وبين فى الكيانات الكبيرة لأنها تلتزم بجانب التخصص فيعود الناتج بالربح والنجاح
والأرانب كذلك فيها كيانات ناجحه وهى الملتزمة بالتخصص فى الأداء

ثالثا : الأعلاف المعلن عنها فى المنتدى ده اعلان تجارى مدفوع الأجر ليس على المنتدى تبعة جودة العلف او لا

رابعا اختلافى او اعتراضى على شيئ معين ممكن اعبر عنه بأسلوب هادئ وبسيط ومايزعلش حد

خامسا : الشاى خلص والكيك وبالهنا والشفا

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى