منتدى الأرانب للجميع
عمليه معقده ممكن حد يشرحها لى؟؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

عمليه معقده ممكن حد يشرحها لى؟؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
عمليه معقده ممكن حد يشرحها لى؟؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

عمليه معقده ممكن حد يشرحها لى؟؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

عمليه معقده ممكن حد يشرحها لى؟؟؟

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

08122011
عمليه معقده ممكن حد يشرحها لى؟؟؟

اذا كان لدى 2 ذكر و 2 انثى ..
كيف يمكن استخدامهم كخطين انتاج..
كيف يمكننى تسيير عملية الانتاج بهما بحيث احصل على امهات وذكور منهم استخدمهم فى بعد كمصدر للانتاج مع الحفاظ على السلاله دون تداخل الانساب..
يعنى كيف يمكن من خلالهما أن اكون مشروع قوامه مثلا 10 أمهات و3 ذكور واستمر فى الانتاج مع احلال وتجديد الامهات بين الحين والاخر دون أن يحدث تداخل فى الانساب.. ((زواج الاقارب))..
وأن كان لا يمكن فعل ذلك بداية بهذا العدد..
فما هو أبسط نموذج يمكن البدء به..
مثلا شرح ذلك على ثلاثة ذكور وثلاثه اناث ان كان يمكن ذلك..

سبق أن قام الاخ الجزار ومحمد طويله بالتنويه لشىء مثل ذلك.. فأرجوا منهم ومن غيرهم شرح ذلك لى بالتفصيل الممل.. لانى حاولت شرح ذلك بالورقه والقلم فلم أنجح..
ولكم خالص الشكر

تعاليق

wael_6
سلام عليكم اخى الكريم ......
الموضوع ان شاء الله سهل جداا وانا عملت كدة فى ذكرين وانثتين.... بالورقة والقلم هتيجى معاك ان شاء الله بس انا ضفت عليها انى بدخل ذكر تالت .. هتكون ان شاء الله عن تجربتى الشخصية انى سبت جميع الاناث من ام ودكر رقم أ وجميع الاناث من ام وذكر رقم ب وزوجت خلفة الزوج أ من زكر الزوج ب والعكس وبعد تكملة تلقيح الذكرين لجميع الامهات انا عن نفسى غيرت الذكرين وجب اربع ذكور جداد وبقى مقام المشروع عندى 25 ام واربع ذكور وجميعهم دم مختلف ان شاء الله ..... اتمنا انى اكون وفقت فى الشرح
Heavy equipment
وأن كان لا يمكن فعل ذلك بداية بهذا العدد..

ينفع حضرتك تعمل خطين انتاج باقل من هذا العدد بدون اختلاط نسب

اعزل ذكر وانثي في خط لوحدهم(أ)
وذكر وانثي في خط اخر(ب)
وخذالذكور من انتاج المجموعه(أ)
زوجهم
بالاناث من المجموعه(ب)
وذكور من المجموعه(ب)
زوجهم بااناث المجموعه(أ)
كده بقه عندك خطين انتاج كل خط قوامه الانثي الاولي والذكر ( المجموعه أ)+باقي اناث المجموعه(ب)
والخط الثاني قوامه الانثي الاولي والذكر(المجموعه ب)+ اناث المجموعه (أ)
ولا تترك ذكر المجموعه أ يتناسل مع المجموعه(ب)خط الانتاج الثاني لان فيهم بناته
ولا تترك ذكر المجموعه (ب) يتناسل مع المجموعه (أ) خط الانتاج الاول علشان فيها بناته الارانب برضوا
ولما تحب تعمل احلال لذكر او انثي من اي خط تاخذي من الخط الاخر
المهم انتا لو عايز المشروع يكبر يكبر ويتضخم هتتعب في الاول شويه لانك مش هتبيع الانتاج كل الانتاج هتخليه عندك تاخد المواليد الاناث من الخط الاول وتحطهم في الخط التاني
وتاخد المواليد الزكور من الخط الثاني تحطهم مع الخط الاول
وبعد كده تطلع انتاج بكميات حلوه
يعني علي قد ما تصبر علي قد ما اثاث المشروع يكون اكبر
والله الموفق
عمرو عقبه
لكم جزيل الشكر..
بس لو حد عنده اقتراح تانى ياريت ما يبخلش بيه
احمد عرابي
شخصيا اتقرصت من موضوع اختلاط الانساب ومن وقنها بعمل حاجة اعتقد انها كويسة
لو انا محتاج مثلا 5 ذكور بربي 5 ذكور من انتاجي وابادلهم مع اي حد انا واثق من انتاجه او ابيعهم واشتري بثمنهم ذكور غريبة ولو معايا وقت ممكن اشتري كمية ذكور وزن 1.5 ك من اماكن مختلفة واربي افضلهم واكون بكده اشتريت دماغي
ملاحظة" اي ارنب غريب باعمله حجة زي حجر صحي لاسبوع لحد ما ياخد تحصيناته واتاكد انه كويس ومفيهوش اي امراض
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى