منتدى الأرانب للجميع
تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع - صفحة 3 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع - صفحة 3 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع - صفحة 3 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع - صفحة 3 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

15082012
تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تركيبات علف للعمل عليها وتحسين العلف المستخدم فى التربية والبعد عن استغلال التجار وغش مصانع العلاف

ما هوا اصل بالعقل كدا ارتفاع فى اسعار خامات العلف بطريقة سريعه فى وقت قصير وسعر الشيكاره زى ما هوا او يزيد شويا

1- علف حافظ : وتقدم الى الامهات فى حين راحتها حتى لا تسمن وتبقى على رشاقتها
2- علف مرضعات: وتقدم الى الامهات التى تقوم بالارضاع حيث يمدها بكل ما تحتاج اليه
3- علف حوامل : وتقدم الى الامهات التى تكزن حامل ( عشار)
4- علف تسمين: ويقدم الى الانتاج الصغير حتى يصل الى الاوازان المطلوبه فى زمن قصير
5- علف نمو : ويقدم الى الارانب قبل مرحله التسمين حتى اختيار السلالات ثم اطعام السلالات المختاره منه والجدول التالى يوضح تركيبه الاعلاف السابق ذكرها

تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع - صفحة 3 129952729

 يمكن أن يضاف على كل 100 كجم علف من التوليفات السابقة 2 كجم تراب طمى بعد طحنه، ويمكن أيضا إضافة 2.5 جرام (فقط) من كبريتات النحاس/100 كجم علف.

 عليقة 2 و 4 قطيع التربية – عليقة 1 و 3 أرانب بعد الفطام مباشرة وحتى التسويق – عليقة 5 ممكن للأرانب النامية فى حالة الدفع الغذائى الجيد للأرانب النامية.

 عليقة 2 يمكن زيادة نسبة البروتين بزيادة الصويا 3% وخفض 3% من الردة.، وهذا يرفع البروتين 1%. كما فى العليقة الخاصة

برجاء الدخول وابداء رأيكم ومشاركاتكم ونسالكم الدعاء

رجاء لخبراء الأعلاف تقييمة
م/ أحمد أبو غالى
م/جمال اليمانى
د/ابراهيم
د/حسام

تعاليق

wael_6
aanter78 كتب:
باك الله فيك اخ محمدومشكور جدا على المجهود المبذول فى البحث
وكذلك المثابره فى طلب الرد من خبراء المنتدى
لى سؤالين عن
اسعار الماكينات الثلاث والثانى عن اماكن بيعهم
فارجو الافاده

انا بضم صوتى لصوت الاخ aanter78

ياريت لو تفدنا عن اماكن بيع الماكينات
abdall22
محمد المقود كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تركيبات علف للعمل عليها وتحسين العلف المستخدم فى التربية والبعد عن استغلال التجار وغش مصانع العلاف

ما هوا اصل بالعقل كدا ارتفاع فى اسعار خامات العلف بطريقة سريعه فى وقت قصير وسعر الشيكاره زى ما هوا او يزيد شويا

1- علف حافظ : وتقدم الى الامهات فى حين راحتها حتى لا تسمن وتبقى على رشاقتها
2- علف مرضعات: وتقدم الى الامهات التى تقوم بالارضاع حيث يمدها بكل ما تحتاج اليه
3- علف حوامل : وتقدم الى الامهات التى تكزن حامل ( عشار)
4- علف تسمين: ويقدم الى الانتاج الصغير حتى يصل الى الاوازان المطلوبه فى زمن قصير
5- علف نمو : ويقدم الى الارانب قبل مرحله التسمين حتى اختيار السلالات ثم اطعام السلالات المختاره منه والجدول التالى يوضح تركيبه الاعلاف السابق ذكرها

تركيبات علف ووداعاً للاستغلال التجار وغش المصانع - صفحة 3 129952729

 يمكن أن يضاف على كل 100 كجم علف من التوليفات السابقة 2 كجم تراب طمى بعد طحنه، ويمكن أيضا إضافة 2.5 جرام (فقط) من كبريتات النحاس/100 كجم علف.

 عليقة 2 و 4 قطيع التربية – عليقة 1 و 3 أرانب بعد الفطام مباشرة وحتى التسويق – عليقة 5 ممكن للأرانب النامية فى حالة الدفع الغذائى الجيد للأرانب النامية.

 عليقة 2 يمكن زيادة نسبة البروتين بزيادة الصويا 3% وخفض 3% من الردة.، وهذا يرفع البروتين 1%. كما فى العليقة الخاصة

برجاء الدخول وابداء رأيكم ومشاركاتكم ونسالكم الدعاء

رجاء لخبراء الأعلاف تقييمة
م/ أحمد أبو غالى
م/جمال اليمانى
د/ابراهيم
د/حسام

بارك الله فيك اخ محمد وربنا يجزيك كل خير
لو سمحت عايز اعرف اماكن بيع المكابس وهل المكبس بيحتاج شيء تاني معاه لتصنيع العلف وسعر كام لو سمحت متبخلش علينا انا من القليوبيه شبين القناطر
Eslam El-Gndy
دي اول مشاركة ليا في المنتدى ان شاء الله واقول للاخ الكريم
اعزك الله يا غالي وان شاء الله انا هجربهم بقى واحدة واحدة وهقولكم ان شاء الله النتائج ولكن ان امكن صديقي الكريم التواصل معي بشكل اسرع 01222888223
لاني كنت بدأت في تصنيع ماكينه كبس بسيطة جدا تعمل يدوياً ويمكن تعديلها تكون آلية بس عاوز افهم الاول الميكانيكا بتاعة سير العلف داخل الماكينه بحيث اقدر اوظف الاجزاء اللي جواها
للعلم انا والدي اللي بيربي الارانب بس طبعا بساعده وبنحاول نوفر اي جزء علشان المشروع يربح معانا ولك جزيل الشكر
إســلام الجندي
mrabt
cheersشكرا على المجهود
على العموم هذه التركيبة انت الحكم عليها والوحيد اكيد لكونك تشتغل عليها
فالمعيار هو
الوزن في سن البيع
الخصوبة لدى الاناث و الذكور
نسبة النفوق في القطيع
الى غير ذلك من المعايير ............................
[b]
بلال
1012
محمد المقود
besm

ومساهمه منى لتكملة الجزء الناقص اعرض هذه المشاركة

الاعشاب المضافه الى علف الارانب
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

وتذكيرا لباقى المشاركة اعرض
الماكينة او المكبس الخاص بانتاج العلف
فى اخر الصفحه رقم 2
جمال اليمانى
تركيبات ممتازه ولاكن بالنسبه لعليقه الحوامل يفضل ان تكون 18% بروتين مع اضافه انزيمات لعليقه التسمين
محمد صقر
للأسف غير ظاهر عندى اى تركيبات كل الى ظاهر انواع الاعلاف وانا داخل عشان اشوفها... وبعدين انا يقالى ايام معدوده فى المنتدى انما عندى خبرتى على قدى يمكن تفيد اى حد انما لما قريت تعليق بعض الاخوه على ان التركيبات دى اسرار حربيه واكل عيش بصراحه الكلام معجبنيش لان مفيش مانع الكل ياكل عيش والكل يفيد الكل والى عندى يمكن مش عندك والعكس وبعدين مفيش منافسه بينا ربنا يكرم الجميع وبالتوفيق للكل ان شاء الله
محمد المقود
besm

الاخ العزيز جمال اليمانى بخصوص تعليقك على التركيبه
تركيبات ممتازه ولاكن بالنسبه لعليقه الحوامل يفضل ان تكون 18% بروتين مع اضافه انزيمات لعليقه التسمين

احب افيدك بان بانى قلت حوامل ما قلت مرضعات لانهناك فرق
الحوامل تكون لا قدر الله عيالها ماتوا او حامل لاول مره ودى بتكون 16.5 %
اما المرضعات تكون وراها عيال وبترضع ودى بتكون 18.6 %

والاخ العزيز الى بيقول الصورة مش بتظهر عنده اتفضل ادى رابط الصورة وشغال 100 %

ولكم جزيل الشكر وفى انتظار اراء الخبره لتعم الفائده ويستفاد الاعضاء
بلال
1000
abdane
شكرا على الموضوع الجميل
ايمان المليجى
ممن اقدر اعرف الشكارة ال50 كيلو بتقف بكام سعرها
ابوعمر الفيوم
انا ابحث تركيبة علف الان مع  استاذ دكتور في التغذيه وكان مسئول عن مصنع كبير وعنده خبره بالخامات والبدائل وكلمني كلام كتير عن البدائل في العلف وان شاء الله نجد حل جزري لموضوع اسعار العلف واعطيكم مثال واحد للتوفير نقدر نوفر البرسيم الحجازي بسعر 1500 ج للطن بدلا من 2100 وده فرق كبير وايضا ممكن نعمل احلال للفول الصويا واكيد مفيش حد هيقتنع بكده لكن بمجرد ما نجمع كل جزئيات التركيبه وهنقدر نوفر كل الكميات ازاي ان شاء الله سوف نخبركم بالنتائج وبعد كده نشوف اصحاب الاسرار الحربيه هيعرفو يخبو ازاي اسرارهم بعد كده
احمد احمد سعد
بارك الله فيك يا ابو عمر
عمر عبد العزيز
الله يجزيك خير
shehata2020
ابوعمر الفيوم كتب:
انا ابحث تركيبة علف الان مع  استاذ دكتور في التغذيه وكان مسئول عن مصنع كبير وعنده خبره بالخامات والبدائل وكلمني كلام كتير عن البدائل في العلف وان شاء الله نجد حل جزري لموضوع اسعار العلف واعطيكم مثال واحد للتوفير نقدر نوفر البرسيم الحجازي بسعر 1500 ج للطن بدلا من 2100 وده فرق كبير وايضا ممكن نعمل احلال للفول الصويا واكيد مفيش حد هيقتنع بكده لكن بمجرد ما نجمع كل جزئيات التركيبه وهنقدر نوفر كل الكميات ازاي ان شاء الله سوف نخبركم بالنتائج وبعد كده نشوف اصحاب الاسرار الحربيه هيعرفو يخبو ازاي اسرارهم بعد كده

هو الموضوع هيطول قوى كده احنا بقالنا شهرين
محمد المقود
تحليل تركيبة (( التسمين ))

بروتين  19.10%
طاقة ك   2,335.39كجم
ألياف   14.85%
دهن   2.66%
كالسيوم   1.02%
فوسفور كلى   0.62%
صوديوم   0.18%
ميثونين   0.37
لايسين   0.93
ميدو روسيا
لو سمحت اخى الكريم محمد المقود ممكن تكتبلي النسب دى بالكيلو يعنى بدل ما تكتب الدريس مثلا 35% تكتب كم كيلو دريس . علشان نعرف الكيلوات اللى بتدى النسب المئوية دى ... وشكرا جزيلا وجزاك الله خيرا .. ممكن تكتبلي لو سمحت عليقة التسمين على سبيل المثال
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى