منتدى الأرانب للجميع
غلاء العلف ؟؟!! 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

غلاء العلف ؟؟!! Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
غلاء العلف ؟؟!! 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

غلاء العلف ؟؟!! Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

غلاء العلف ؟؟!!

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

11042013
غلاء العلف ؟؟!!

ارتفع سعر العلف بالامس 25 قرش كل كيلو يعني الاعلاف ولعت ياترى المفروض نواجه الموضوع دا ازاي؟؟

انا عن نفسي بفكر الغي فكرة العلف المفتوح واشتغل بنظام الوجبات المقررة وكان عرضها م/ مينا في المنتدى قريبا،،،الحاجة التانية

المهمة أوي هي سعر كيلو اللحم مش هينفع كل حاجة تغلى الا هو دا مش عدل بس مش هيغلى الا لما كلنا نتفق نبيع بسعر عالى يا ترى

رأيكم ايه الموضوع بصراحة خلاني أفكر أصفي بس ادينا نتناقش وبعدين ناخد قرار،،،

تعاليق

بلال
انا أول واحد معاك فى الموضوع ده
العربي
والله معاك حق نستني نشوف راي باقي الاخوة الزملاء
محمد الصيري
فين اراء الناس ؟ !
علاء عبد الرازق
شوف يا استاذنا .. سعر العلف بيتحكم فيه مصانع العلف الكبيره وبيقدروا ينسقوا مع بعض ويزودو السعر وكله بيلتزم بالسعر الجديد
انما بالنسبه لسعر بيع كيلو اللحم دي هتلاقي فيها صعوبه اننا نحدد سعر واحد والكل يلتزم بيه ... معظمنا بنربي اعداد صغيره ومش هنقدر نتحكم في السعر ونجبر التاجر انه ياخد بسعر عالي ...
محمد الصيري
علاء عبد الرازق كتب:
شوف يا استاذنا .. سعر العلف بيتحكم فيه مصانع العلف الكبيره وبيقدروا ينسقوا مع بعض ويزودو السعر وكله بيلتزم بالسعر الجديد
انما بالنسبه لسعر بيع كيلو اللحم دي هتلاقي فيها صعوبه اننا نحدد سعر واحد والكل يلتزم بيه ... معظمنا بنربي اعداد صغيره ومش هنقدر نتحكم في السعر ونجبر التاجر انه ياخد بسعر عالي ...

يبقى عوضنا على الله يا استاذنا نفضها بقى لانها بخسارة !!! او تبقى هواية باعداد صغيرة وبلاش نفكره مشروع لان مصيرة كده معروف !!
علاء عبد الرازق
والله انا ليه رأي ومش عارف مدي امكانية تنفيذه ... وهو اننا ننزل نبيع انتاجنا بنفسنا للمحلات وده هيفرق معانا مش اقل من 3 جنيه للكيلو
عبدالسلام عزت
اتفق مع الاخوة بس هتبقى عاوزة تفرغ عشان تلف على التجار
محمد صقر
من عشرين سنه تقريبا كان سعر كيلو العلف واحد جنيه وسعر كيلو اللحم 11 جنيه ولو بفرض ان تلاته كيلو علف حتدى كيلو لحم معنى كده ان تلاته جنيه علف حتدى 11 جنيه لحم يعنى اكتر من ثلاثه امثال.........النهارده كيلوالعلف 3 جنيه كيلواللحم عند الفرراجى مش التجار 21جنيه يعنى 9 جنيه علف بدوا 21 جني لحم يعنى قريب من الضعف؟؟؟؟؟عشان نعرف احنا رايحين على فين
انا عندى فكرة بس هارد عليك فى موضوع منفصل و هابقى احط لك اللينك بتاعه هنا
و ده رابط الموضوع

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
عالم تاني
في حاجة يا جماعة مش واخدين بالنا منها وهي الفلاحين اللي بيبيعوا معانا يعني بيبقى مربي أرانب وبيبيع جزء منها عشان يجيب أكل للباقي ودول منتشرين جدا وبيبيعوا بسعر اقل طبعاً

وحاجه كمان ان مستهلكين الأرانب محدودين والمنتجين بقوا كتير فالعرض اكتر من الطلب وده طبعا بيأثر على السعر بالسلب

يعني أفتكر من 10 سنين كان الفرارجي بيتحايل عليه عشان أبيعله وأنا بتشرط عليه إنما دلوقتي بتحايل أنا عليه وهو يقولي عندي بزياده ولما يعوز يطلع عيني فصال لحد ميشتري
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى