منتدى الأرانب للجميع
  غاوى دوبر مان 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

غاوى دوبر مان Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
  غاوى دوبر مان 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

غاوى دوبر مان Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

غاوى دوبر مان

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

16042013
غاوى دوبر مان

كنت عاوز اشترى جرو دوبر مان
اعرف مواصفاته ازاى والشكل المظبوط بتاعه
وسعره كام
واحسن عمر للتربيه كام

تعاليق

بلال
ايييييييييييييييييييه
مفيييييييييش حد يعرف معلومات عن كلب الدوبرمان
عبدالسلام عزت
ل الاسف مليش فى الكلاب اخى بلال ومبحبهاش
ربنا يدلك على طلبك
بالتوفيق
HOUSAMMI

من النت هتلاقى كل الى عايزة

وفى مزارع كلاب كتير فى عرابى عندنا

لو جاهز تعالى شيل
أبو شبل
الدوبرمان موجود كتير وسعره رخيص وعلى فكره عن تجربه شخصيه كلب خاين ولو عايز حاجه حنينه فى السعر يبقى تجيب البلاك جاك احسن
ولو مصمم على الدوبرمان اسأل الشناوى معانا على المنتدى او اتصل على الرقم ده 01064995353 دا اكتر واحد يفيدك فى الموضوع ده ومن الزقازيق
عبدالسلام عزت
عن تجربة شخصية ازاى يا ابوشبل عضك يعنى انت جايب كلب يحرس المزرعة ولا اية
بلال
اللى انا اعرف يا ابو شبل
ان الدوبر مان من أوفى الكلاب لصاحبه هو والدونواه
أبو شبل
انا عندى دوبرمان دلوقتى لحراسة البيت عندى بس والله خاين لو اعطيته ظهرى ممكن يعض بس عضه خفيفه كده وكمان مش امن على الاطفال
احمد احمد سعد
البيع والشراء فى الكلاب حرااااااااام يا بلال يهادى بها فقط
بس انا سمعت ان لو محتاجه ضرورى للحراسه وملاقيتش حده يهديك كلب يبقى ممكن شراؤه والله اعلى واعلم
عبدالسلام عزت
انا من رايى لو ملوش لازمة حقيقية يبقى بلاشة احسن لان الملائكة لاتدخل البيت ال فية كلب وخاصة وسط المنازل لو البيت وسط المنازل حتى لو فى قرية يبقى ملوش لازمة خالص
كفاية انة مش نظيف دة لو بولة او لعابة جة فى شئ عشان تطهرة لازم تطهرة بالتراب اولا
انما لو مزرعة بعيدة وسط الحقول ماشى ممكن تجيب كلب وتحطة على بابها برة كدة ك حماية غير كدة لا
دة رايى واحترم راى الجميع

احمد احمد سعد
معك يا ا/عبدالسلام فى كل كلمة
وعايز اعرف ابوشبل جايب كلب ليه
Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
بلال
طبعا انا بحترم رأى الاخوه الاعضاء جدا
لكن انا طارح الموضوع للمناقشه
عشان عاوز اعرف مواصفات الكلب الدوبرمان مش أكتر
وانا مش هضحك عليكم انا فكرت اجيب واحد
أبو شبل
عبدالسلام عزت كتب:
انما لو مزرعة بعيدة وسط الحقول ماشى ممكن تجيب كلب وتحطة على بابها برة كدة ك حماية غير كدة لا

ههههههههههههههه والله يااستاذ عبد السلام لو اتعرف ان المزرعه فيها كلب سلاله اللى هيسرق مش هيسرق الارانب دا هيسرق الكلب

أبو شبل
احمد احمد سعد كتب:
معك يا ا/عبدالسلام فى كل كلمة
وعايز اعرف ابوشبل جايب كلب ليه
Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

أقولك ياسيدى انا جايب كلب ليه بس استوعب كلامى لانك مش هتفهمه قوى الا لما تيجى عندى
احنا نسكن فى منطقة عائلية فى قريه واخدين منها الركن الجنوبى الغربى ومعنى الركن دى اننا اخر حدود البلد يعنى الاراضى الزراعية خلفنا مباشرة وبطبيعه الحال المنطقة هاديه جدا
تانى حاجه ان المنطقة كلها بتربى اغنام وماشيه بكثرة واللى جالى قبل كده شاف الكلام ده وطبعا اقتناء الكلب بالنسبه لنا مهم جدا حتى لو هو مربوط يكفى نوبه الانذار اللى بيعملها عند اقتراب الغرباء
يعنى نداء للأخوه الاعضاء لو تحبوا زيارتى لا تتأتوا فى الظلام لان الوجوش ستخرج عليك من حيث لا تدرى هههههههههههههههه
أبو شبل
اقولك على حاجه ظريفه كمان
من حوالى 10 سنوات وانا فى الثانوى كنا بنخلص مجموعات الدروس احيانا الساعه 11 بالليل وكنت اقف فى موقف البلد عند العوده ( أسكت هس ) مفيش صريخ ابن يومين وانا بين بيتى وبين الموقف حوالى 400 متر بس كنت بضرب صفاره من الموقف الاقى الكلاب جايه زى جيش التتار كأنهم فى مارثون ياخدونى يوصلونى للبيت
عبدالسلام عزت
ههههههههههههههه
منطقة عائلية يعنى العيلة كلها فى المنطقة دى مع بعض فكرة كويسة والله ان العائلة تبقى جمب بعضها ولكنى اتوقع انها كانت ارض زراعية ملك لكم ووزعتوها على بعض كويس
اية حكاية بتصفر ليهم ييجى كل الكلاب دة لو كدة ميبقوش كلاب حراسة دة الكلب بتاع الحراسة ميعرفش غير صاحبة بس
هو عشان تربية المواشى معاك انهم بيجيبوا كلاب لحراستها
بس انت جايب كمان ل الارانب كلب حراسة دة هيخوف الارانب ياعم وممكن ياكلهم هو ولا ملوش دعوة مبيدخلش عندهم خاصة انهم فى الارضى زى ما انا عارف
بس بردة خلى بالك من الكلب واربطة متسيبوش عشان خطر على الاطفال ولو لقيت ملوش لازمة اتخلص منة دة زمانة هابلك عشان اكلة وشربة ولا الحاجة الوحشة بقى مخلفاتة اعزكم الله تبقى رائحتها كريهة جدا
أبو شبل
لا توقعك كده متواضع جدا لان المنطقه العائلية دى مكونه من 50 اسره على الاقل وموجودين من اكثر من 80 سنه من اصول عربيه سيناويه يعنى جينا واشترينا الاراضى كل واحد لوحده بس اخترنا نكون جنب بعض
بالنسبه للكلاب بتعرف تميز صاحبها من الصوت يعنى مش اى حد يصفر الكلاب تروحله وبالنسبه لتربيه المواشى مش محتاجه كلاب لو حاجه بسيطه بس احنا زى ما قلت عرب يعنى احيانا فى ناس ماتعرفش عدد رؤس البقر ولا الغنم اللى عندها ولا عدد الكلاب
والكلب اللى عندى ده مش لحراسه الارانب ولا حاجه الموضوع مش مستاهل يعنى بس انا فعلا هتخلص منه لان النوع دا فعلا مش امن على الاطفال
بس للعلم الكلاب عايشه على بواقى طعام الناس وبالنسبه لعندى عايش على الارانب التعبانه وهو نظيف جدا لدرجه انه بيفحر لروثه ويردم عليه مره تانيه
بلال
يعنى تنصحنى اجيب كلب نوعه ايه يا ابو شبل
( ومش تقولى بلاك جاك )
انا عاوز اجيب حاجه غريبه ومش موجوده بكثره زى البلاك جاك
بصراحه انا فكرت اجيب الدونواه
أيه رأيك فيه
أبو شبل
بصراحه معرفش الدونواه ده عباره عن ايه بس انا بحب البلاك جاك وربيت منه كتير والولف البلجيكى و البلاك كوت ( ربيته قبل كده) والبيتبول ( ربيته قبل كده وعلى فكره لو مش مدرب احسن تبعد عنه ) والجيرمن ودا النوع الوحيد اللى مش قادر اجيبه عشان البيور منه غالى جدا
أبو شبل
بس انت لو معاك فلوس وعايز تجيب حاجه حلوه هات البرنارد او روت وايلر او جريت دان
بلال
الدونواه الكلب شكله زى البقره الهولندى ابيض ومنقط اسود
وفى منه بنى واسود خالص
( بمعنى أصح انا عاوز اجيب كلب حجمه كبيييييييييييييير )
تنصحنى بأيه
بلال
والبرنارد الجرو منه عمر شهرين يعمل كام
وهل هو فى الحراسه والشراسه كويس
ولا هو شكل وخلاص
بلال
وعلى فكره الجريت دان
هو هو الدونواه
أبو شبل
الجريت دان انا شفته فى تدريبات وانا فى الجيش وبصراحه انا قلت الواد اللى بيدربه ولابس دراع واقى دا هيموت لان فى حياتى ماشفتش حاجه بالشراسه دى
البرنارد مايغركش انه بيطلع فى الافلام وعامل فيها طيب دا مصنف التاسع على العالم فى الشراسه واللى واخد الاول البيتبول والتانى الروت وايلر والتالت الجيرمن والرابع تقريبا الدوبرمان
بس الانواع دى مش هتنفعك لانها عايزه تدريب عالى قوى وابعتلى حسابك على الفيسبوك وانا هضيفك
ahmad hafiz
زى مالشباب قالولك ابعد عن البيت بول والروت وايلر والدوبرمان شرسيين جدا وملهمش امان ولازم يبقوا مدربين كويس جدا عشان تعرف تتحكم فيهم يعنى هما عاملين ذى الأرانب الهاى بلس مينفعش وانت معندكش خبرة فى الكلاب انك تربيهم فى الأول والدونواة كويس واحد جارى كان مربية وهو لونة اسود وشرس انما مش خاين اوى زى الكلاب التانية , انما اللى تامن علية ومطيع فعلا هو الجيرمن شيبرد او اللولف وفى البوكسر كلب برضة عامل زى الحمار ههههههههههه بس معرفش عنة حاجة والله
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى