منتدى الأرانب للجميع
الجيرمن شيبرد والبلجيكى ؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

الجيرمن شيبرد والبلجيكى ؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
الجيرمن شيبرد والبلجيكى ؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

الجيرمن شيبرد والبلجيكى ؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

الجيرمن شيبرد والبلجيكى ؟؟

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

08052013
الجيرمن شيبرد والبلجيكى ؟؟

هل ممكن اعرف الفرق بين الجيرمن شيبرد والبلجيكى لأن فية واحد اعرفة عند كلب كنت فاكرة جيرمن بس هو قالى انة بلجيكى ولما بحثت على النت لقيت ان البلجيكى شكلة مختلف شوية فهل دة هجين بينهم ولا اية وهو بيقولى ان اسمة معروف بلبلجيكى فى مصر وشعرة كتيير كدة زى الجيرمن لونج هير والجرو عمر شهرين بييعمل حوالى 600 جنية فياريت اللى عندة معلومة عنة ياشباب يفيدنى بيها عشام ميضحكش عليا فية

تعاليق

بلال
نصيحه منى
من أجمل الكلاب اللى ممكن تربيها
( روت وايلر)
كلب أكثر من رائع
ahmad hafiz
بلال كتب:
نصيحه منى
من أجمل الكلاب اللى ممكن تربيها
( روت وايلر)
كلب أكثر من رائع

بامانة يابوشبل انت جبت من الأخر والله انا نفسى فية بس المشكلة انهم بيقولوا انة غبى شوية وخطر على الأطفال وعلى صاحبة برضة (غدار شوية ) وتدريبة صعب برضة ولا اية رايك بس فعلا انت زى ماتكون قريت اللى فى دماغى
ahmad hafiz
طيب تمن الجرو منة يعمل كام ياغالى عمر شهر ونص او 2 بكتيييير
أبو شبل
شوف يااستاذ احمد
على فكره مش انا صاحب المشاركه اللى فاتت دا المهندس بلال
البلجيكى عمر شهرين يبدأ من 250 الى 500 تبع التقليب
ahmad hafiz
يظهر انى اتلخبطت فى كتابة الأسم انا عارف ان اللى رد عليا استاذ بلال بس سهو بقى معلش وشكرا يابوشبل
بلال
مفيش مشاكل
انا وابو شبل واحد وأخوات
والمهم الفائده تعم بعد نهايه الموضوع
وبالتوفيق ان شاء الله
لكن الروت وايلر من أشرس الكلاب الموجوده فى العالم
وتدريبها ممكن يكون صعب على المبتدىء
اللى أعرفه عنه
انه من أوفى الكلاب لصاحبه هو والجيرمن شيبرد والوولف
ahmad hafiz
امين يارب بس برضة محدش قال الفرق بينهم اية ههههههه ؟؟؟ يعنى هل فى فرق فى الشراسة او الحجم او الذكاء والسرعة وكدة ولا كلهم واحد
أبو شبل
الجيرمن طبعا لا يعلى عليه والبلجيكى او ( الراعى البلجيكى ) كلب ممتاز وشرس ومطيع جدا ومش لازمه تدريب بس المشكله بقى ان البلجيكى فى مصر مهجن لما طالع عينه انما الجيرمن بتلاقيه بيور
وكلام البشمهندس بلال صح بخصوص الروت وايلر لو مش مدرب بلاش منه وشرف ليا ياهندسه انى اكون اخوك
ahmad hafiz
تسلم يابوشبل على المعلومات الجميلة
عبدالسلام عزت
أبو شبل كتب:
شوف يااستاذ احمد
على فكره مش انا صاحب المشاركه اللى فاتت دا المهندس بلال
البلجيكى عمر شهرين يبدأ من 250 الى 500 تبع التقليب

ممكن يا ابوشبل تشرحلى يعنى اية تقليب ال اعرفة ان البقر والجاموس هو ال بيتقلب فية وانت بتشترية وبيبقى كبيرة 100 جنية انما لو واحد غبى ومش فاهم ممكن ينضحك عليى فى 300 او 500 جنية طالما واحد من البايع او الشارى مبيفهمش فيهم انما فى الكلاب ازاى وفى 250 جنية مش واضحة دى ؟
إسلام 22
الفرق بين الجرمين والبلجيكي هو نفس النوع بس هنا اختلافات :
البلجيكي : مواصفاته بيكون شعره غزير وبيكون شكله جمالي وهو كلاب مسابقات .
الالماني : وهو كلب راعي وكلب عمل وبيكون شعره قصير ولا يحتاج إلى عنايه بشعر غير يمكن كل شهر مره وهو افضل في الحراسه والعمل وهو يصلح لكل الأعمال ومنشأه الاصلي هو المانيا .
إسلام 22
ياجماعه الروت ويلر عاوز واحد متمرس في تربية الكلاب مش واحد مبتدئ وانصحك لو انت مبتدئ ياتشتري جيرمين يا تشتري دوبر مان هو بدروا سهل شويه في التدريب لاكن عندي بس ممكن تتغلب على الموضوع دا انك تفضل تستمر في التدريب ولما يعمل الحاجه المطلوبه منه وقتها تكافئه
ahmad hafiz
وهل الدوبرمان سهل فى التدريب وخصوصا انى مليش خبرة فى الكلاب خالص . وهل معنى كلام حضرتك ان الكلب البلجيكى مش شرس اوى وفى الحراسة بيكون اى كلام
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى