منتدى الأرانب للجميع
هى دى الارانب ولا بلاش  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

هى دى الارانب ولا بلاش  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هى دى الارانب ولا بلاش  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

هى دى الارانب ولا بلاش  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

هى دى الارانب ولا بلاش

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

26062014
هى دى الارانب ولا بلاش

هل فى مصر يوجد سلالة زى دى

تعاليق

احمد صابر
محمد طويله
تم النقل للقسم المناسم
محمد طويله
لإنتاج مثل هذه الأرانب نحتاج الى الصبر والتصميم على النجاح
ليسوا عباقره ولسنا فاشلين
هم يأخذون بالأسباب ونحن لا نفعل
احمد صابر
ياريت لو ممكن طريقة انتاج سلالات تقترب ان تكون نقية ازاى لانى مفهمتش الطريقة اللى شرحتها فى مشاركة سابقة ياريت لو تبسط الموضوع ويكون على شكل رسمة دة بعد اذنك وهنتعبك معانا وربنا ينفع الناس بعلمك
محمد طويله
أ/أحمد
الأمر لا يتعدى مجرد انتقاء واختيار
عايز أرانب مثلا (لونها احمر) يبقى هاتختار الأرانب اللى لونها احمر تلقحها معنفس اللون
والناتج يتلقح مع نفس اللون
لحد ما توصل لمجموعه لا تنتج الا اللون الأحمر
عايز سلاله وزنها ثقيل
اختار اثقل ارنب فى الخلفات وشغله مع ارنب ثقيل مثله وهكذا
ده اسمه تركيز الصفه
احمد صابر
انا قصدت الطريقة لتركيز اللون والوزن الطريقة الثلاثية بتاعة 3ذكور و9 اناث وانا هتقل عليك ممكن برسمة بسيطة
فتحى السيد
محمد طويله كتب:
أ/أحمد
الأمر لا يتعدى مجرد انتقاء واختيار
عايز أرانب مثلا (لونها احمر) يبقى هاتختار الأرانب اللى لونها احمر تلقحها معنفس اللون
والناتج يتلقح مع نفس اللون
لحد ما توصل لمجموعه لا تنتج الا اللون الأحمر
عايز سلاله وزنها ثقيل
اختار اثقل ارنب فى الخلفات وشغله مع ارنب ثقيل مثله وهكذا
ده اسمه تركيز الصفه
انا عاوز اهم حاجة سرعة تحول سريعة يعنى يجيب كيلو ونصف فى اسرع وقت وهو دا المطلوب للسوق وان شا الله يربط بعد كدة على الكيلو ونصف لان فيه ارانب احجام كبيرة جدا لكن بتاخد وقت طويل علشان تجيب الوزن
mramrbakr
الأستاذ أحمد صابر هذه السلالات بيور واسمها جاينت فلمش giant flemish
وهذا النوع هو نوع أصيل أي لا يمكن استنباطه من أنواع أرانب أخرى
كما أود أن أشير أن اللون والحجم جزء صغير من الصفات الوراثية وليست وحدها هي المحددة للنوع
وللأسف المفاهيم الوراثية تحتاج إلى تعديل أو تصحيح وهذا ما سنتناوله قريبا في موضوع منفرد

احمد صابر
mramrbakr كتب:
كما أود أن أشير أن اللون والحجم جزء صغير من الصفات الوراثية وليست وحدها هي المحددة للنوع
وللأسف المفاهيم الوراثية تحتاج إلى تعديل أو تصحيح وهذا ما سنتناوله قريبا في موضوع منفرد

على كلامك دة يبقى اللى بيعملة معظم المربين فى مصر خطا علشان بيتم انتقاء السلالة على اساس اللون والحجم فى مصر
mramrbakr
احمد صابر كتب:
mramrbakr كتب:

على كلامك دة يبقى اللى بيعملة معظم المربين فى مصر خطا علشان بيتم انتقاء السلالة على اساس اللون والحجم فى مصر

مش على كلامي يا أستاذ أحمد لا يا باشا
ده على الكلام العلمي البحت
وليس لي امتياز فيه ولكني أنقله لسيادتكم للأمانة العلمية فقط
احمد صابر
شكرا على المعلومة القيمة
عمادعطا
الحجم اواللون اوالوزن اوسرعة التحويل كلها صفات وراثية ويتم التركيز فى الصفة الى انتة عايزها مع الصبروالتصميم زى ماقال الاستاذ/محمدطويله توصل للانتة عايزه ان شاءالله
احمد صابر
عمادعطا كتب:
الحجم اواللون اوالوزن اوسرعة التحويل كلها صفات وراثية ويتم التركيز فى الصفة الى انتة عايزها مع الصبروالتصميم زى ماقال الاستاذ/محمدطويله توصل للانتة عايزه ان شاءالله

شكرا على الرد
birooooo
معلومات قيمة تسلم الايادى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى