منتدى الأرانب للجميع
ورم فى الخد الايمن 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ورم فى الخد الايمن Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
ورم فى الخد الايمن 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ورم فى الخد الايمن Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

ورم فى الخد الايمن

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

30052011
ورم فى الخد الايمن

لدى ارنب فلندر كان وزنه 1950
ثم لا حظت ان وزنه بدأ يتناقص
عطيته فيتامينات .. دون جدوى.. لازال وزنه يتناقص
اليوم فقط لاحظت ورم فى خده الايمن (فى الجانب الايمن لرأس الارنب من خلف العين يمتد من أعلى الراس الى اسفلها على الناحيه اليمنى)
مع العلم ان الورم لا يحوى بداخله شىء.. ورم فقط أحمر اللون
عطيته 1 سم بنسلين+سبرتوميسين (من عبوه واحده) دا لحد ما اشوف اخوانا زوى الخبره هينصحوا بايه
مع العلم بان الارنب يقف شارد الذهن منعزلا فى احد الاركان دون أن يكترس لوجود العلف الذى ينقض عليه زملائه فى نفس العين!!!!!!!!!!!!!
لا حرمنى الله من ارائكم

تعاليق

HOUSAMMI
ادهن خد الارنب تيراميسن بشرى مرتين فى اليوم ولحد شفاء الورم ،، لو الجلد زى ماقلت احمر يبقى خلاص الورم هينفجر

حاول ان تخرج المادة البيضاء منه بعد انفجاره وازالة الجلدة الميتة ،، بس تاكد انها ماتت او تعامل مع بالتيرامسين فقط

الورم ناتج عن عض الارانب بعضها /// اعزل الارنب وشجعة على الاكل بقطع البطاطا والخيار والخس

الارانب لا تتعامل مع البنسلين
عمرو عقبه
سيدى الفاضل الورم متحجر لا يحوى شىء.. هل لدغتك نحله يوما ما؟؟.. يتكون بسبب ذلك ورم متحجر لا يحوى شىء.. وما اعرفه ان البنسيلين ينصح به فى الاورام والدمامل والخراريج
بليغ حمدى
بسم الله
اتفق تماما مع رأى حسام والاورام فى بدايتها تكون متحجرة حتى تنضج وتصبح رخوة
HOUSAMMI
عمرو عقبه كتب:
سيدى الفاضل الورم متحجر لا يحوى شىء.. هل لدغتك نحله يوما ما؟؟.. يتكون بسبب ذلك ورم متحجر لا يحوى شىء.. وما اعرفه ان البنسيلين ينصح به فى الاورام والدمامل والخراريج

انا لم اقل بنسلين انما قلت تراميسين ،،،،،،،،،،، بل حذرت من البنسلين

حتى الان لم تلدغنى نحلة للاسف Very Happy
بليغ حمدى
بسم الله
الحاجة الوحيدة اللى لدعت حسام هى الارانب
a.abdelghani
بليغ حمدى كتب:
بسم الله

ملعوبه يا بليغ هههههههههههههههههههههه
حسام عايزك فى حوار
بليغ حمدى
بسم الله

يا سلام .... هو حسام محتاج واسطة يكلمنى على طول
وانا كمان عاوزه بما انه كان مسافر ليبيا عاوزه يروح على رأس وفد من المنتدى هنا علشان يتوسط عند القذافى ويشوف حل معاه لان القذافى بطل يتحفنا بنكته المضحكة ..... شكلها قلبت جد معاه
a.abdelghani
فهمتنى غلط المره دى يا بليغ انا اللى عايز حسام
مش هو اللى موسطنى
هههههههههههههههههههه
عمرو عقبه
الله عليكم...
يا ياجماعه الارنب خده وارم كله ومحدش فيكم فكر يقلى اعمل ايه والورم مفيش حاجه جواه ورم ممتد على طول نهاية الراس من الاعلى الى الاسفل من جهة الخد الايمن.. مفيش مانع من الحوار المتغطى ده بس أنا صاحب المشاركه حد يعبرنى.. ولا ايه يا أستاذ احمد.. متحرمناش من معلوماتك احنا لسه بنتعلم منك أ ب ولسه ت وث وج وح......
a.abdelghani
مممممم
معاك حق يا عمرو فى اننا سبنا الموضوع الأصلى بس فعلا ما بنجتمعش احنا التلاته فى موضوع من زمان
على العموم كلنا لسه بنتعلم

بالنسبه للورم بتاعك حسام قالك
وبرضه جرب اللى هقولهولك

تقديم العلاج لكل حالة بها خراريج وذالك باتباع الاتى
1-اذا
كان الخراج صغيرا يمس بمطهر البيتادين اوصبغة اليود ويعطى مضادا حيوى مثل
التيراميسين او الفيلوسيف او السيبروفلوكساسين لمدة
ثلاثة ايام متتالية
2-اذا
كان الخراج كبيرا وصلبا فيجب وضع مرهم اكتيول اولبخة كاولين عليه حتى ينضج
ويصبح لينا وعندئذ يفتح جراحيا ويصفى تماما ويوضع به غيار مبللا بصبغة
اليود او البيتادين الجراحى ويكرر هذا يوميا حتى يجف مع اعطائه المضادات
الحيوية السابقة
ويجب الاخذ فى الاعتبار ان يكون الارنب فى مكان بمعزل
عن باقى القطيع من الارانب الاخرى اثناء فترة العلاج الجراحى حتى لا يحدث
ثلوث للمكان
واصابة باقى الارانب

[b][b][b][b]علاج
هذه الحالات يتم بفتح الخراريج فتحه واسعه وتنظيفها جيدا من الداخل ثم
مسها بالمطهرات والمضادات الحيويه المتاحه اما فى الحالات المصحوبه بالتهاب
شديد فى الجلد بالمضادات الحيويه كما يجب القيام بعملية تدلييك للجلد اذا
تم حقن الارنب بادويه تحت الجلد لتفادى حدوث مثل هذه المشاكل

[b]اعزل الارنب المصااب عن الباقى تمام وفى حالة شفاؤه ان شاء الله او حتى عدم شفاؤه تخلص منه بعدها

[/b][/b][/b]
[/b] [/b]

عمرو عقبه
ايوه كده..
مشكور للغايه ياسيدى
عموما الناهاره لاحظت تهتك الجلد فوق المنطقه المتورمه وبالضغط عليها بدأ يخرج صديد .. طهرت الجرح ودهنته مضاد حيوى وحقنت الارنب مضاد حيوى بس الورم ممتد على مسافه حوالى 5 كما قلت من اعلى راس الارنب الى الاسفل فى نهاية الراس من جهة اليمين.. فالذى اعجبنى طول المسافه.. فليس الورم على كره فى منطقه معينه!!!!
عمرو عقبه
ايوه كده..
مشكور للغايه ياسيدى
عموما النهار ده لاحظت تهتك الجلد فوق المنطقه المتورمه وبالضغط عليها بدأ يخرج صديد .. طهرت الجرح ودهنته مضاد حيوى وحقنت الارنب مضاد حيوى بس الورم ممتد على مسافه حوالى 5 سم كما قلت من اعلى راس الارنب الى الاسفل فى نهاية الراس من جهة اليمين.. فالذى اعجبنى طول المسافه.. فليس الورم على كره فى منطقه معينه!!!!
HOUSAMMI
عمرو عقبه كتب:
ايوه كده..
مشكور للغايه ياسيدى
عموما النهار ده لاحظت تهتك الجلد فوق المنطقه المتورمه وبالضغط عليها بدأ يخرج صديد .. طهرت الجرح ودهنته مضاد حيوى وحقنت الارنب مضاد حيوى بس الورم ممتد على مسافه حوالى 5 سم كما قلت من اعلى راس الارنب الى الاسفل فى نهاية الراس من جهة اليمين.. فالذى اعجبنى طول المسافه.. فليس الورم على كره فى منطقه معينه!!!!

انا قلت لك كدة من الاول وانت ماخدتش بالك ،،،،

ده ورم عادى مايقلقش كبره وامتداده

اهم من علاج الورم بقى ،،، اعزل الذكور عن بعضها عند عمر شهرين ،،، واعرف اذا كانو اناث انى واحدة بتعمل كدة فى الارانب واعزلها او بعها على طول
HOUSAMMI
بليغ حمدى كتب:
بسم الله

هى كانت لدغة ده كان ................ يالا بقى ربنا يعوض بس انت عارف رغم كل حاجة بحن تانى لموضوع الارانب بس بشرط ادور على مشرف كويس geek geek geek

a.abdelghani كتب:
فهمتنى غلط المره دى يا بليغ انا اللى عايز حسام

اه انا كنت سايب رقم التليفون الارضى ياريت تكلمنى وبعدين ايه حكاية المنتدى الجديد
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى