منتدى الأرانب للجميع
التهااب العرقوب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التهااب العرقوب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
التهااب العرقوب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التهااب العرقوب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

التهااب العرقوب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

06072011
التهااب العرقوب

انا من 3 اسابيع بعالج ارنبه من التهاب عرقوب من غير نتيجه والبيطرى قالى اكسيد الزنك دهان فقط ومفيش نتيجه
ارجو من لديه الخبره يقولى العلاج المفيد

tag
علاج التهاب العرقوب _ علاج_ العرقوب - التهاب _ اكسيد الزنك _ دهان _ديكتاكورت_ بيطرى

تعاليق

mero 5
بص ديى طريقة انا بعالج بيها الالتهاب دة ( فترة العلاج اسبوع تقريبا )
1- تقوم بتطهير الجرح يوميا بأي مطهر جروح بشري
2- تقوم بدهن الجرح مرهم تيرمايسيين بشري يوميا
3 - تقوم باعطاء الارنب المصاب 1 سم تيراميسيين طويل مفعول يوم بعد يوم

1005
qeshta
لازم قبل كل ده تحط قطعة ابلاكاش او سيراميك في البطارية مع مراعاة غسيلها يوميا علشان الأرنبة تقف عليها لان البطارية حامية علي رجليها .
mero 5
فعلا اخي انا سيت اذكر موضوع الابلاكاش
---------------------------------------------------
انا بستخدم السيراميك

1006
jafar1450
شكرا جزيلا على الإفاده وربنا ينفع بيكم
HOUSAMMI

بسم الله

كما قال الاخ / qeshta

وضع قطعة ابلاكاش او سيراميك او بلاسيتك او قطعة فيبر هو الخطوة الاولى للعلاج ،، وقد تعالج بعض الارانب نتيجة هذه الخطوة فقط ،، ثم المعاملة يوميا باكسيد الزنك تاثير جيد جدا لمدة 3 ايام ثم 3 ايام اخر ب المس الازرق على الارانب وقد تعالج ايضا ب نو ع من الضادات الحيوية و المس الازرق اسمه oxy g

ولكن
-
تقوم بدهن الجرح مرهم تيرمايسيين بشري يوميا
3 - تقوم باعطاء الارنب المصاب 1 سم تيراميسيين طويل مفعول يوم بعد يوم

لم اعالج به ولم اسمع احد قبل هذا اشار بمعالجة التهاب العرقوب بالتيرامسين والله اعلم
ام عمر
كلام استاذ حسام صحيح والطريقة دى فعالة جدا" كمان فى فرشة عرقوب بلاستيك تباع عند محلات مستلزمات المزارع سعرها لا يتعدى 5 جنية من الافضل الاحتفاظ بواحدة دائما
mero 5
استاذ حسام
انا بعالج حالات التهاب العرقوب بهذة الطريقة دائما ويتم تعافي الارنب تماما خلال 7 الى 10 ايام

1006
dr hussam h
الفرشه البلاستيك اهم شيء وبغد ذلك التطهير ببيتادين و دهان مرهم كيناكورت او داكتاكورت بشري
oso
ممكن اضيف ان العليقة يجب ان تكون منخفضة البروتين مرتفعة الالياف
وللحبايب حاجات تانية....
HOUSAMMI
ممكن اضيف ان العليقة يجب ان تكون منخفضة البروتين مرتفعة الالياف
وللحبايب حاجات تانية....

معلومة جديده ،، انت متاكد منها

oso
لو مش متاكد ومجرب كمان مكنتش قلت
وشكرا علي الاهتمام
HOUSAMMI
oso كتب:
لو مش متاكد ومجرب كمان مكنتش قلت
وشكرا علي الاهتمام

شكرا لسرعة الرد ،،، بس فين الحاجات التانية Very Happy
HOUSAMMI
mero 5 كتب:
استاذ حسام
انا بعالج حالات التهاب العرقوب بهذة الطريقة دائما ويتم تعافي الارنب تماما خلال 7 الى 10 ايام

1006

شكرا لسرعة الرد
jafar1450
بسم الله ما شاء الله بجد انا فرحان بالمنتدى واعضائه ربنا ينفع بيكم ويجعل كلامكم فى موازيين الحسنات
dr hussam h
ممكن تفسر لي تفسير علمي علاقه البروتين و الالياف بالتهاب العرقوب وعلي راي حسام ايه هي الحاجات التانيه
انا علي حد علمب العلاج اللي ذكرته انا و ام عمر و حسام هو العلاج المتعارف عليه ياريت تفيدنا بتفسير علمي لما ذكرت و تفيدنا بخبرتك شكرا ....
خالدمحمدطه
يارب الف بركه لكل من ساهم في توصيل المعلومه
dr hussam h
ياريت بس الاخ الكريم يفسر علاقه البروتين و الالياف بالموضوع
HOUSAMMI
dr hussam h كتب:
ممكن تفسر لي تفسير علمي علاقه البروتين و الالياف بالتهاب العرقوب وعلي راي حسام ايه هي الحاجات التانيه
انا علي حد علمب العلاج اللي ذكرته انا و ام عمر و حسام هو العلاج المتعارف عليه ياريت تفيدنا بتفسير علمي لما ذكرت و تفيدنا بخبرتك شكرا ....

شكرا د / حسام لرد الانيق
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى