منتدى الأرانب للجميع
ارجو المساعدة..مطلوب حل لهذة المشكلة 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ارجو المساعدة..مطلوب حل لهذة المشكلة Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
ارجو المساعدة..مطلوب حل لهذة المشكلة 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ارجو المساعدة..مطلوب حل لهذة المشكلة Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

ارجو المساعدة..مطلوب حل لهذة المشكلة

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

13072011
ارجو المساعدة..مطلوب حل لهذة المشكلة

السلام عليكم
الاعضاء الكرام
انا مش عارف حل ارجو المساعدة
انا عندي ذكر عمرة سنة ونصف...هجين اجنبي متعدد...منتخب كويس من حيث الاباء والامهات...
بيعشر كويس جدا.. صيف او شتا...والخلفة في البكر لا تقل عن 8 او تسعة في اول ولادة..وبتزيد بعد كدة....وخلفتة كلها كويسة..
ممكن يعشر الانثي عشر مرات ورا بعض ويريح 5 دقايق ويعشر تاني وهكذا وطول ما الانثي معاة مش عايز ياكل
كل ربع ساعة يعشر وكمان بالعافية حتي لو مش راضية لدرجة ان في نتاية من عند جاري جابها يعشرها سبتها معاة ليلة تاني يوم لقيت فتحة الحيا ملتهبة جدا من كتر التعشير...وقعدت اديها مضاد التهابات... وشغلانة....
وواحدة تانية كانت عصبية عشرها بالعافية بس سبب لها جروح في كل جسمها وقعدت اطهر الجروح لها واديها مضاد حيوي
حبيت اجرب دخلت له ارانب عمر شهر قعد ينط عليهم وعايز يعشرهم
ولما اخلية لوحدة يومين تلاتة من غير ونيس او جليس يجيلة اكتئاب
ويقل اكلة ويبدأ يخس واحس انة زعلان
لازم اخلي عندة اي ارنب او ارنبة صغير او كبير عشان يحس انة مش لوحدة..واول ما يشوفني يقعد يتنطط كتير ...ولو شلت نتاية من عندة بعد التعشير يهجم عليا ويمسك فيها بسنانة....ولما اشيلها يقعد يعض في اسلاك البطارية...وعايز يفرتكها...الي يبص علية يفتكر بني ادم مسجون عايز الحرية
انا مستغرب من حالتة دي
انا مش عارف اعمل معاة اية
ممكن في حاجة تهديه من غير ما تأثر علي الخصوبة؟؟؟؟؟
او اي حل...بجد مش عارف اعمل اية؟؟
الذكر دة حيجنني....ارجو المساعدة

تعاليق

qeshta
يبقي عايز يتجوز!
بليغ حمدى
بسم الله
قوم سلوك هذا الذكر باخضاعه لنظام تلقيح يعتاد عليه بمرور الوقت
dr hussam h
بالظبط عوده علي سلوك معين كلام الباشمهندس بليغ مظبوط
oso
حاولت اعودة وانظملة التعشير 3 مرات اسبوعيا مع عليقة متوازنة
ولا احقن ه سيلينيوم حتي تقل رغبتة الجنسية نسبيا
ولكن دون جدوي
يمتنع عن الاكل ويصاب باكتئاب ويبدا في الهزال
انا الان اضع معاه دوما الفطام عند الفطام
وهو لا يؤذي الصغار
ولكن اريد حل لاجعلة منفردا في القفص
HOUSAMMI
oso كتب:
السلام عليكم
الاعضاء الكرام
انا مش عارف حل ارجو المساعدة
انا عندي ذكر عمرة سنة ونصف...هجين اجنبي متعدد...منتخب كويس من حيث الاباء والامهات...
بيعشر كويس جدا.. صيف او شتا...والخلفة في البكر لا تقل عن 8 او تسعة في اول ولادة..وبتزيد بعد كدة....وخلفتة كلها كويسة..
ممكن يعشر الانثي عشر مرات ورا بعض ويريح 5 دقايق ويعشر تاني وهكذا وطول ما الانثي معاة مش عايز ياكل
كل ربع ساعة يعشر وكمان بالعافية حتي لو مش راضية لدرجة ان في نتاية من عند جاري جابها يعشرها سبتها معاة ليلة تاني يوم لقيت فتحة الحيا ملتهبة جدا من كتر التعشير...وقعدت اديها مضاد التهابات... وشغلانة....
وواحدة تانية كانت عصبية عشرها بالعافية بس سبب لها جروح في كل جسمها وقعدت اطهر الجروح لها واديها مضاد حيوي
حبيت اجرب دخلت له ارانب عمر شهر قعد ينط عليهم وعايز يعشرهم
ولما اخلية لوحدة يومين تلاتة من غير ونيس او جليس يجيلة اكتئاب
ويقل اكلة ويبدأ يخس واحس انة زعلان
لازم اخلي عندة اي ارنب او ارنبة صغير او كبير عشان يحس انة مش لوحدة..واول ما يشوفني يقعد يتنطط كتير ...ولو شلت نتاية من عندة بعد التعشير يهجم عليا ويمسك فيها بسنانة....ولما اشيلها يقعد يعض في اسلاك البطارية...وعايز يفرتكها...الي يبص علية يفتكر بني ادم مسجون عايز الحرية
انا مستغرب من حالتة دي
انا مش عارف اعمل معاة اية
ممكن في حاجة تهديه من غير ما تأثر علي الخصوبة؟؟؟؟؟
او اي حل...بجد مش عارف اعمل اية؟؟
الذكر دة حيجنني....ارجو المساعدة

ايه الدكر المجرم ده cheers cheers cheers cheers ده لازم يخضع الى دراسات عشان نستنتج منه دواء لمعالجة نقص الرغبة لدى الانسان

اقول لك حاجة شربه زيت خروع يمكن يجيب معاه نتيجة او حط ارنب محنط كما يفعلون فى سحب عينات التلقيح الصناعى والارنب ده شكله جامد ياريت تحتفظ بالاجنة بتاعته
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى