منتدى الأرانب للجميع
أفضل تركيبة علف يمكن تقديمها للأرانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

أفضل تركيبة علف يمكن تقديمها للأرانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
أفضل تركيبة علف يمكن تقديمها للأرانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

أفضل تركيبة علف يمكن تقديمها للأرانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

أفضل تركيبة علف يمكن تقديمها للأرانب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

11112011
أفضل تركيبة علف يمكن تقديمها للأرانب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الإخوة الأفاضل

أرجوا المساهمة فى هذا الموضوع كل حسب خبرته بتقديم أفضل تركيبة علف أرانب يمكن أن يقوم المربى بتصنيعها لنفسه ، مع تحليلها بقدر الإمكان

مع التحية للجميع

تعاليق

محمد الروبي
حضرتك بتعرف تحسب النسب بمعني انك تقدر تفيد في افضل تركيبه فا ماتبخلش علينا
أبــو أدهــم
هذه تركيبتى المقترحة وطبعا هى اجتهاد شخصى وقابل للنقاش

ذرة صفراء 125.00
شعير 300.00
كسب فول صويا 44 % 275.00
نخالة قمح ناعمة 50.00
برسيم حجازى مجفف صناعياً 15 % 150.00
تبن قمح 60.00
مولاس قصب السكر 20.00
حجر جيرى 15.00
خميرة خبيز 2.00
حلبة 3.00
جرجير 2.00
بقدونس 2.00
شمر 2.00
كراوية 1.00
ينسون 1.00
ملح الطعام 5.00
مضاد سموم 1.00
مضاد كوكسيديا 0.50
بريمكس فيتامينات + أملاح 3.00

وتحليل التركيبة كالتالى

بروتين % 19.52
طاقة ك . ك / كجم 2,654.07
ألياف % 11.24
دهن % 2.30
كالسيوم % 0.88
فوسفور كلى % 0.42
صوديوم % 0.15
ميثونين 0.30
لايسين 1.07

محمد طويله
ليك سؤال على بريدك الشخصى
أرجو الإهتمام والرد
أبــو أدهــم
M.Tawela كتب:
ليك سؤال على بريدك الشخصى
أرجو الإهتمام والرد

إهتميت ورديت
dr hussam h
الذره كتير و الشعير كتير جدا و الصويا برضه 275 كتير جدا جدا الصويا لما تزيد عن حدها بها عامل مثبط للنمو والرده قليله جدا جدا وبعدين فين دريس البرسيم و خصوصا الحجازي ياريت تراجع التركيبه كويس او تذهب لدكتور او مهندس متخصص يعطيك تركيبه جيده ادي العيش لخبازه انا مؤمن بمبدا التخصص
oso
ربنا يجزيك خير دكتور حسام
أبــو أدهــم
dr hussam h كتب:
الذره كتير و الشعير كتير جدا و الصويا برضه 275 كتير جدا جدا الصويا لما تزيد عن حدها بها عامل مثبط للنمو والرده قليله جدا جدا وبعدين فين دريس البرسيم و خصوصا الحجازي ياريت تراجع التركيبه كويس او تذهب لدكتور او مهندس متخصص يعطيك تركيبه جيده ادي العيش لخبازه انا مؤمن بمبدا التخصص

شكرا لردك يا أستاذ حسام

لما أنشأت الموضوع كان هدفى هو إنى أدى العيش لخبازه .... وأنا مؤمن ان الخبازين كتير فى المنتدى ... وبرضه مؤمن ان في منهم اللى هيساعد بدون ما يطلب مقابل ومنهم اللى مش هيساعد الا لم نتصل بيه وندفعله.

لكن أدينا مستنيين الخباز اللى هيساعدنا بدعوة فقط

Very Happy Crying or Very sad Very Happy
dr hussam h
يا اخي الفاضل لا اعتقد اني في احد من الاخوه الاعضاء المحترمين في المنتدي مستني منك حاجه لانهم جميعا في غني قوي عن ذلك انا علقت علي تركيبتك بناءا علي طلبك فقط اخ جزار والله انا مش عارف اي منطق يقول انك تروح لواحد او مصنع علف و تقوله اديني تركيبتك و ده علم ينتفع به و ان منعته تبقي اثم انت ايه رايك ممكن تروح لدكتور بشري او اي واحد و تقوله و الني علمني ازاي بتكشف و تشخص و الا العلم اللي اتعلمته مالوش لازمه و لازم نعلم الناس كلها يبقو1 دكاتره ولا الكهربائي و لا السباك او اي حد مع احترامي لك و للجميع انا علقت بناءا علي طلك ولا انا و لا اي حد من الاخوه في المنتدي مستني اي مقابل من اي حد احنا هنا جميعا متطوعيين لخدمه الجميع بقدر استطاعتنا و شكرا
أبــو أدهــم
dr hussam h كتب:
يا اخي الفاضل لا اعتقد اني في احد من الاخوه الاعضاء المحترمين في المنتدي مستني منك حاجه لانهم جميعا في غني قوي عن ذلك انا علقت علي تركيبتك بناءا علي طلبك فقط اخ جزار والله انا مش عارف اي منطق يقول انك تروح لواحد او مصنع علف و تقوله اديني تركيبتك و ده علم ينتفع به و ان منعته تبقي اثم انت ايه رايك ممكن تروح لدكتور بشري او اي واحد و تقوله و الني علمني ازاي بتكشف و تشخص و الا العلم اللي اتعلمته مالوش لازمه و لازم نعلم الناس كلها يبقو1 دكاتره ولا الكهربائي و لا السباك او اي حد مع احترامي لك و للجميع انا علقت بناءا علي طلك ولا انا و لا اي حد من الاخوه في المنتدي مستني اي مقابل من اي حد احنا هنا جميعا متطوعيين لخدمه الجميع بقدر استطاعتنا و شكرا

واضح يا أخ حسام إنك متقبلش كلمة من حد

علشان كده أنا مش هرد عليك ... ويا ريت متردش على مساهمتى دى
amanggo
السلام علبكم
عندى مشكه كبيره ممكن اعرف عندى الارانب مش راضيه كتبر وجابه بحد تححد النسل عندى والله مش بضحك هذه هى الحقيقه ام تاكل الابناء ام تلد 3 ويموتو ام ولدت 8 ولم ترضعهم امل ايه ابلغ عنهمولااعمل ايه انا من غلبى مش حد هبصدقنى والله العظيم ده حصل وانا مش عارف اعمل ابه جربت علف اتمبدا وحش خالص وكذالك عايشه ازفت والمتحده والمصرية انا عايز اجرب علفكم وربنا يسهل لى
عادل صباح محمد
أبــو أدهــم كتب:
هذه تركيبتى المقترحة وطبعا هى اجتهاد شخصى وقابل للنقاش

ذرة صفراء 125.00
شعير 300.00
كسب فول صويا 44 % 275.00
نخالة قمح ناعمة 50.00
برسيم حجازى مجفف صناعياً 15 % 150.00
تبن قمح 60.00
مولاس قصب السكر 20.00
حجر جيرى 15.00
خميرة خبيز 2.00