منتدى الأرانب للجميع
خبرنى بالله عليك ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

خبرنى بالله عليك ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
خبرنى بالله عليك ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

خبرنى بالله عليك ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

خبرنى بالله عليك ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

07122011
خبرنى بالله عليك ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟

السلام عليكم
انا فى حيره من امرى
عندى مشكله اصبحت واضحه فأنا عندى 9 ارانب اناث وذكر واحد معهم
الاناث تلد ولكن تترك المواليد فى العراء وحتى ان جهزت لهم عش فإنها لاترضعهم حتى يموتوا وعندما بدأت الاحظ هذا حتى اذا امسكت الام وارضعت المواليد بالاكراة فأنها تبدأ بالرفص والصراخ
والادهى من ذلك بالامس وجدت ان الام اصابت المواليد بجروح فظيعه وماتو على اثرها فماذا افعل ؟وهل هذه ظاهره فعلا ؟
اشكركم

تعاليق

محمد طويله
المشكله دى موجوده فى أم واحده ولا فى كل الأمهات
لو أم واحده يبقى تستبعد وينتهى الأمر
ولو فى كل الأمهات يبقى لازم تراجع على التربيه كلها
( المكان ـ النظافه ـ يوجد مصدر إزعاج أم لا ـ يوجد مصدر خوف أم لا )
كل ما يخص التربيه
ابو علوه
شوفي حلمات الأم كده ممكن يكون فيها حاجه
dr hussam h
هل في ازعاج او فئران او نور عالي و هل ببتركي النور لهم علي طول منور و لا ايه؟
someone
هو لو النور منور طول الوفت ده يسبب مشكله؟؟
شمس الاصيل
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الحقيقه اشكركم جمبعا على الاهتمام
اولا : الارانب بربيهم عندى فوق السطوح مش فى غرفه مقفولهوعلى فكره السطوح له باب ومتأمن من ناحيه القطط والفيران والكلام دة من 5 سنين كل الامهات اللى عندى بعد اول او تانى ولاده بدبحهم واحل محلهم ارانب صغيرة وهكذا
ثانيا: الظاهره دى لاول مره اشوفها على الاطلاق والنهارده لسه ارنبه والدة برضه 4 ارانب كبار لكن للاسف زى ما قلت ولدت فى الارض مش فى الولادات اللى كل الامهات كانوا بيولدوا فيها فى نفس الاماكن يعنى مفيش جديد لافى النظافه ولا فى المكان مع العلم ان كل الامهات الموجوده حاليا مولوده فى نفس المكان والبيئه يعنى كله تمام بالنسبه لهم وطبعا الارانب اللى اتولدت ماتت
مش عارفه تقريبا عندى ولدات 15 عاشوا من اصل 45 وياعالم هيرضعوهم ولا لا؟
مره تانى اشكركم على الاهتمام والرد لانى طبعا تعبانه جدا معاهم وللاسف المره دى شبه مفيش انتاج والحمد لله على كل حال
احمد عرابي
من كلامك دورة الاحلال عندك سريعة جدا
عندي سؤالين
الامهات دي اول مرة يولدوا؟
غيرتي دم في المجموعة دي قبل كدة ؟ يعنى اشتريتي ذكور غريبة ؟
اشك في تغير صفات الامهات لعدم دخول دم جديد
شمس الاصيل
السلام عليكم بالفعل لقد اشتريت ذكور من الخارج ولكن الذكر المتواجد حاليا من نفس السلاله والعمر تقريبا والامهات هى للمره الثانيه على التوالى تلد وتترك المواليد فى العراء وان تركتهم فى العش فإنها لا ترضعهم واشياء من هذا القبيل ولكن الذى يخيفنى انه منذ سنتين حدث عندى ان افترست الام المواليد اولادها واولاد اخرين فذبحتها وعندى من هذه الام سلاله واخشى ان تكون الارنبه التى جرحت صغارها حتى ماتوا من هذه الام ؟ فأنا سأذبحها ولكنى اخاف ان يكون هذا مرض وراثى مثلا وينتقل الى الكل؟ لا ادرى
شكرا جزيلا
مايكل المنياوي
اسمعي اختي ممكن تكون نتا ية وحدة هي سبب المشكلة يعني اول ما تحس ان في صغار بتفترسهم ارجوكي
حاولي تعزلي كل نتاية في مكان وممكن تعملي ليهم بوكسات خشب ودي مش مكلفة يعني ممكن تبيعي انتاج من عندك وبتمنو تعملي وبكدا تكوني حميتي باقي الامهات ولو لقيتي ان بعد العزل نفس المشكلة يبقا غيري السلالة وبتمن دول تجيبي غرهم واللة يعوض عليكي
أبــو أدهــم
طيب انتى غيرتى العلف قريب ؟
dr hussam h
اعتقد في مشكله في العلف اممكن يكون نوع مش جيد حاولي تستعملي علف جيد في المنطقه عندكم
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى