منتدى الأرانب للجميع
انا تعبت من التفكير 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

انا تعبت من التفكير Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
انا تعبت من التفكير 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

انا تعبت من التفكير Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

انا تعبت من التفكير

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

23122011
انا تعبت من التفكير

ظهرت عندى مشكله ولم اجد لها تفسير
الارانب المولوده بتموت فى خلا 5 ايام من ولادتها الارانب المولوده اللى ماتت منها اللى راضع ومنها اللى مش راضع الارانب
الامهات والده قبل كده كذا مره وتمام التمام
ماهى الاسباب
ارجو الرد

تعاليق

مايكل المنياوي
انتا متئكد ان الام بتردع وهل في اعراض اي مرض في الام واية نوع العلف بتاعك وهل المكان دافي ولا لا وهل في حشرات او فئران يا ريت توضح عشان اهل الخبرة يعرفو يردو عليك
محمد الصاوى
الام بترضع عيلها
لايوجد اى اعراض لاى امراض
باستخدم علف سوبر رابيت
المكان دافىء جيد التهويه ومشغل شفاطاط
لايوجد اى حشرات او فئران
محمد طويله
هل الخلفات كلها بتموت ولا عدد محدود منها
لو عدد محدود يبقى من الوارد انه يكون نقص فى تغذيه الأم
أنا شخصيا ما اعرفش العلف ده كويس ولا مش كويس

عمرو عقبه
الموضوع ده سه حاصل معايا اليوم وبالرغم من ان الام كانت بترضعهم الا انهم ماتوا.. كانوا 9 تقريبا.. وكانوا ضعاف جدا.. لكنهم كانوا بيرضعوا مات واحد.. مش مشكله.. لكن تانى يوم مات 3.. قلت مش مشكله بس يعيش الباقيين.. تالت يوم لقيت كله ميت.. وساقعين جدا مع انهم فى شعر كتير.. مش عارف هل هى داست عليهم ولا ايه.. طيب ايه اللى يدفعها لكدا.. دا سلوك غير متوقع منها.. مفيش اى ازعاج وولدت قبل كده.. ايه اللى ممكن يغير سلوك الام اصلا لان سبق ان ام موتت خلفتين فى حين ان كان ليها خلفتين سابقتين كويسين؟؟؟؟ وخايف ان دى كمان تعمل زيها؟؟؟

أبــو أدهــم
البرد يا أعزائى

طالما إنهم بيرضعوا يبقى مفيش غير البرد ... شغلوا الدفايات
oso
لو الام كانت ولادتها متعسرة او ولدت قبل او بعد ميعاد الولادة الطبيعي ....بيموت معظم الولدة
محمد الصاوى
انا متشك ليكم جميعا
لكن بالنسبه ليا بعد الفحص والتدقيق وجدت ان انا نسيت احصن التسمم الدموى البكتيرى
فمن الغالب ان يكون هذا السبب
وقابلت احد اصاحب مزرعه كبيره
ونصحنى انى اديهم مضاد سموم لمده 3ايام احصنهم بالفعل بدات
عمرو عقبه
على فكره انا محصنتش دا من زماااااااااااااان بس دا مش مقياس لان الناس اللى بتربى فى البيوت على قدها متعرفش التحصين دا اصلا.. وبناء عليه اعتقد دا سبب مش منطقى ايه رايك؟
محمد الصاوى
هو يا استاذ عمرو القصد ان الارانب اللهى راضعه وبتموت من الممكن ان تكون الامهات بجسمها مجموعه من السموم والبكتري اللى بيموت الارانب فد الهدف من ان ان اعطيهم التحصين والمضاد للسموم
بليغ حمدى
بسم الله
تحسس بطن الارنبة للتأكد من عدم وجود التهاب ضرع ويبقى سبب النفوق اما قلة رضاعة او برد ليلا او تلوث نتيجة استخدام تبن او نشارة او بيت ولادة غير نظيف
هناك اسباب نادرة مثل مرض وراثى او عدوى اسهال من نتاج ام اخرى
محمد الصاوى
متشكر
dr hussam h
كلام الباشمهنديس بليغ مظبوط افحص الام كويس و تاكد ان الجو مش برد جدا بالليل بس انا لا انصح ابدا بتشغيل دفايات ابدا لانها تسبب مشاكل كتيره لو ما فيش مرض و الجو كويس بالليل ممكن يكون بسبب تغذيه لان في علف ممكن يمشي في الصيف كويس و يعمل مشاكل في الشتاء و العكس صحيح
محمد الصاوى
اولا احب ان اشكر كل من ساهم فى حل مشكلتى
بالنسبه لدرجه الحراره فانا تبعتها لاتقل ابدا عن 17 اعتقد انها نسبه كويسه
الامهات بصحه جيده لا يجد بها اى امراض
العلف اللى بستخدمه شغال بيه كذا واحد بيجيبوا من نفس العلف من نفس المكان
dr hussam h
اعتقد ان المشكله في التغذيه تاكد من الاخوه اللي بيستعملو نفس العلف انت متاكد ان العنبر مش بيبقي سقعه بالليل وحاول تضع قطن في بيت الولاده قبل الولاده خصوصا في الشتاء
محمد الصاوى
الف شكر لكم جميعا
ولكن دكتور حسام انا تاكدت منهم
ولكن يوجد اخبار ساره عندى ارنبتين ولدو والحمد لله عايشين وبصحه جيده و كانت الخلفه اللى قبل كده ميته للامين بهذه بشره خير وربنا يحسن ختامهم
محمد طنطاوى
لو المشكلة فى ام واحدة ما تشغلش بالك بيحصل كتير ولام تكون شغالة وتيجى مرة كدة تتهف فى نفخها وتضيع البطن ممكن تكون حطيت ايدك فى بيت الولادة وغيرت ريحتة او الشعر المنتوف منها يقليل او اى سبب نفسى اخر لكن لو فى اكثر من ام بنفس الحالة يبقى هنا فى مشكلة
محمد الصاوى
هى بالفعل حصلت فى اكثر من ام فاعتقد ان انا بدات امشى فى الطريق الصح بدليل ان المين اللى ولدو خلفتهم حيه و كويسه لان الخلفات الجديده كانت بتمت
محمد طنطاوى
ربنا يوفقك
محمد الصاوى
شكرا لكل من ساهم
sameh ali
ممكن يكون الذكر من نفس دم الأم
بمعنى أن تكون الأم والذكر أخوات
ينتج عن هذا تشوهات أوموت مفاجئ دون أى سبب

1006
محمد الصاوى
الذكور مش من عندى من بره
شيتوس
بسم الله
مش ممكن تكون الام بتتبول عليهم انا حصل معايانفس الحاله ودي كان السبب.

1003
عمرو عقبه
طيب بتقول بدأت تمشى فى الطريق الصحيح يا صاوى..
اللى هوه ايه؟؟؟؟؟
تحصين بكتيرى؟؟؟
مضاد سموم؟؟؟
تظبيط الجو؟؟؟
عموما الله يبارك لك فيهم بس قلنا عملت ايه عشان نستفيد
محمد الصاوى
التهويه مكنش فيها مشكله
انا اديتهم 3 ايام مضاد سمم
وحصنت تسمم دموى بكتيرى
وانا لما قلت ان انا ماشى فى الطريق الصح كان بناء على الامين اللى ولدو وخلفتهم الحمد لله كويسه
على الرغم من ان اللى كان بيتولد جديد كان يولد حى وبعد دقيقه يموت
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى