منتدى الأرانب للجميع
كيف أتعامل مع الأم الشرسة 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

كيف أتعامل مع الأم الشرسة Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
كيف أتعامل مع الأم الشرسة 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

كيف أتعامل مع الأم الشرسة Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

كيف أتعامل مع الأم الشرسة

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

24122011
كيف أتعامل مع الأم الشرسة

عندى عدد 2 أم شرسات تشبه القطة فى شراستها بمعنى انه عند تقديم العلف لها او محاولة مسكها لأى غرض كالعلاج وغيره تصدر صوتا هجومى وتخربش وتقف متأهبة تماما مثل القطط فكيف اتعامل معاهم خاصة وأنهم عشار وهى أمهات جديدة على مزرعتى أشترتهم من صديق
شكرا على ردودكم مقدما

تعاليق

badrnasr
besm
أخى أشرف أنت تقول أن الأمهات عشار وجديدة على المزرعة هذا سبب كافى لهذة الشراسة حاول عدم إزعاجها حتى تأخذ على المكان وحتى لا تقوم أيضا بعملية إفتراس للخلفة بعد الولادة لان الإزعاج قد يفقدها الشعور بالأمان ومما يسبب إفتراس الخلفة ضع لها العلف بصور لا تزعجها وقبل الولادة بيومين فقط قم بعمل اللازم لها من علاج مثلا كال ديماج لزيادة ادرار اللبن مثلا او وضع نشارة خشب او أو او الى أخرة والله تعالى أعلى وأعلم
1005
مايكل المنياوي
كلام badrnasr كويس بس احب اضيف انك حاول تعرف اية الاكل الي بتحبة وامسكو في ايدك واكلهولها يعني حاجة تقدم من علي بعد
زي( الجزر والخص ورق الكرمب البطاطا ) وبكدا هتعرف رحتك وتطملك يعني انا عندي الاناث بتاكل العلف من ايدي
اما الزكر كان كدا بس الحمد لله الطريقة دي خلتو بقي كويس وحاول وحدة وحدة تحط ايدك علي ظهرها بهدوء
وربنا يوفقق
Ashraf Ibrahm Sakr
شكرا لكم جميعا وفعلا نصائح قيمة واسف على تأخير الشكر عليكم حيث اننى لست دائم التواجد فأرجو قبول اعتذارى
عمرو عقبه
انا كان عندى واحده فعلا شرسه بس كنت لازم اطبطب عليها اول ما افتح الباب عليها والا كانت تكب العلف من ايدى وانا بحطه ليها.. فكان لازم اول ما افتح عليها امد ايدى اطبطب على ظهرها وامسح عليها والاعبها كده والا انت طبعا مجرب!!!!
oso
يعني تدلع
النتي بيحبو الدلع
محمدالنادرى
ورق الكرنب مش يفضل حطه للارنب
Ashraf Ibrahm Sakr
أخوانى الأعزاء طبعا مشكورين على كل ردودكم وبالفعل اتبعت جميع الطرق اللى تجعل هذه الام راضية ودلعتها كما تقولون ولكن بدون جدوى فأول ما اقف انا او غيرى أمام القفص بتاعها تتأهب وأى حد يحاول مد ايده مش بيسلم من الهبش والعض ومبهدلانة جامد حتى مش قادر امسكها علشان اذبحها واخلص منها فهل هذا مرض ولا سلوك وما الحل ؟؟؟؟؟
محمد طويله
أخى الكريم
هذا سلوك سئ من الأم
اصبر عليها وشوف حالها هايكون ايه بعد الولاده
لو كانت أم كويسه بترضع وتراعى الصغار يبقى نستحمل شراستها فى سبيل نجاح جزء من المشروع
وماتحكمش عليها من أول ولاده يعنى حتى لو مش كويسه فى اول ولاده جربها مره كمان
ولو مش كويسه تانى مره ومع الوضع اللى انت بتوصفه ادبحها على طول
وبشكل عام ممكن تسأل صديقك عن الجو العام عنده شكله ايه
ممكن يكون هو غير مدخن وأنت مدخن أو العكس
ممكن تكون حضرتك من محبى العطور وهى لم تتعود على ذلك
أشياء من هذا القبيل
Ashraf Ibrahm Sakr
أخى العزيز
أنا من اشد المعجبين بأرائك التى تدل على علم وخبرة
وحقيقة صديقى الذى أشتريتها منه غير مدخن وأنا للأسف الشديد مدخن بشكل عالى
وممكن جدا يكون هذا هو السبب ولكن يحدث هذا ايضا مع ابنتى الصغيرة وهى غير مدخنة إلا لو كانت بتدخن من ورايا ههههههههههه ( هى طقلة 10 سنوات ) ربنا يستر
oso
شكل الارانب حتدمن وتبقي في وجبة في اليوم مخصوصة للدخان
محمد طويله
Ashraf Ibrahm Sakr كتب:
أخى العزيز
أنا من اشد المعجبين بأرائك التى تدل على علم وخبرة
وحقيقة صديقى الذى أشتريتها منه غير مدخن وأنا للأسف الشديد مدخن بشكل عالى
وممكن جدا يكون هذا هو السبب ولكن يحدث هذا ايضا مع ابنتى الصغيرة وهى غير مدخنة إلا لو كانت بتدخن من ورايا ههههههههههه ( هى طقلة 10 سنوات ) ربنا يستر

ألف شكر لك على رأيك الذى يدل على كرم أخلاقك
ربنا يخليلك البنوته يا رب ويبارك لك فيها وتعزمنا على فرحها إن شاء الله

الأرانب أنفها حساس جدا وبتشم اى روائح غريبه مش متعوده عليها
وحضرتك زى قلت مدخن بشكل عالى وإحنا الأيام دى فى وقت قابل لإنتشار أى روائح
وخصوصا رائحه الدخان ( مصدر مستمر للرائحه + أبواب وشبابيك مغلقه خوفا من البرد + الملابس
الشتويه التى تحتوى على قدر كبير جدا من الأصواف ومعروف ان الأصواف بتحتفظ بالروائح بشكل كبير )
كل هذه العوامل من الممكن جدا أن تخلق جو معبق بالدخان أو روائح الدخان
ممكن حضرتك تزود عدد مرات النظافه فى اليوم وتكرب شفاط يشتغل بشكل مستمر ـ متوصل على سيريا كهرباء ـ والطريقه
مشروحه فى الموضوع ده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
وممكن كمان تعمل تجربه بسيطه
خد الأرنبه حطها على السطح فى جو نظيف أو خلى حد من البيت يطلع بيها فى البلكونه مثلا
ولاحظ الفرق فى السلوك لو اتغير يبقى هو ده السبب (الدخان)
أبــو أدهــم
كان عندى أم شانشلا شرسة شراسة غير عادية ووزنها وصل 4.700 جرام ومكنتش بعرف اتعامل معاها نهائياً ، ولما حبينا ندبحها ربطناها من أرجلها زى البقرة ، وكان طعمها فى البانيه رائع
Ashraf Ibrahm Sakr
أعتقد أن رأى الأخ M. Tawela هو الأرجح
وسأقوم بالتجربة التى عرضها ولكنى لا أدخن فى مكان التربية ولكن ممكن الملابس أو الرائحة العامة تكون محملة بالدخان
أما بالنسبة لوجبة الدخان كما جاء برد الأخ OSO
فربنا يعفى عنها وعن أى شخص يحاول التدخين فهذه العادة بلاء من الله أرجو أن ينجينا منه
ودعواتكم لى بأن يوفقنى الله فى الاقلاع عن هذه العادة السيئة
وأعتقد أنى فى النهاية سأجربها مع البانيه كما قال الأخ أبو أدهم
شكرا لكم جميعا وتحياتى للجميع
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى