منتدى الأرانب للجميع
التكيف الصحراوى 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التكيف الصحراوى Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
التكيف الصحراوى 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التكيف الصحراوى Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

التكيف الصحراوى

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

25122011
التكيف الصحراوى

Laughing Laughing ارجو من السادة الاعضاء الرد على فى موضوع التكيف الصحراوى للصيف عايز اشترية اليام دى لانة رخيص بس هل بيقلل فغلا درجة الحرارة ومشكلة الرطوبة اخبارها اية وبيركب داخل العنبر والا خارج العنبر جالى رد من احد الاخوة بالممنتدى مشكورا بس عايز مزيد من اراء الاعضاء

تعاليق

محمد طنطاوى
ارجو من السادة مسئولى المنتددى الرد على موضوع التكيف الصحراوى للاهمية وشكرا
oso
بيركب زي الشفاط بالظبط مفيش اختلاف

لا تأثير علي نسبة الرطوبة لان الحرارة الزيادة مع الرطوبة هيا الضرر بس
مايكل المنياوي
كلام استاز oso تمام بس احب اضيف ان التكيفات الصحراوية في منها احجام ولزم يتعملها شيالاات حديد ولزم يكون في توصلة مياة مستمرة 24 ساعة علي حسب الشغل واعتقد انة بيعمل نسبة رطوبة في المكان
وربنا يوفقك

محمد طنطاوى
شكرا لمايكل وosoعلى الردلكن انتو مركبين عندكم التكيفات دى والا بتعملوا اية فى الحر انا عايزرد بناء على تجربة شخصية ولكم تحياتى
dr hussam h
والله هو مش بطال بس فعلا زي مايكل ما قال بزود نسبه الرطوبه في العنير ممكن يؤدي الي التهابات رؤيه مزمنه انا راي الشفاطات جيده جدا لو شفاط قوي يظبط التهويه يبقي ممتاز
محمد طنطاوى
شكرا د /حسام على الرد بس درجة الحرارة عندى بتسببلى خساير وبوقف الانتاج لمدة 3شهور وعندى شفاطات فعلا بس مش بتقلل درجة الحرارة بتعمل تهوية وبتسحب الامونيا بس واعتقد ان ةالتكيف هيقلل درجة الحرارة بس مش متاكد من دة وخايف من موضوع الرطوبة لو حد مجربة يفدنى يكون مشكورا
أبــو أدهــم
من تجربتى الشخصية ... المكيفات الصحراوية مش هتحل مشكلة الحر ... وفى نفس الوقت بتزود الرطوبة

آخر حل توصلت له للتغلب على الحرارة الشديدة هو مكيفات الفريون فى العنبر ... بيظبطوا درجة الحرارة وبيسحبوا الرطوبة من العنبر للخارج ... هتقولولى مكلفة ... هقولكم لا ... كفاية انى شغال فى الصيف زى الشتاء ويمكن أحسن .

بالنسبة لما قاله الأخ أسامة بأنها بتركب زى الشفاط ... فقد جانبه الصواب فى ذلك ... فالشفاط يثبت فى الجدار ولا يعتمد على الماء ... أما المكيف الصحراوى فهو جهاز أرضى له أحجام وقوى متعددة ويعتمد على الماء البارد أو الثلج .
محمد طنطاوى
شكرا استاذ ابو ادهم على اهتمامك بس فريون طب 150م مربع يحتاج ادية تكيف واستهلاك كام كهرباء طب يعنى الصحراوى بيتزل الحرارة لكام
محمد طنطاوى
استاذ ابو ادهم انا من طنطا يا ترى انتى منين من الغربية
أبــو أدهــم
محمد طنطاوى كتب:
شكرا استاذ ابو ادهم على اهتمامك بس فريون طب 150م مربع يحتاج ادية تكيف واستهلاك كام كهرباء طب يعنى الصحراوى بيتزل الحرارة لكام

<P align=right>شوف يا عزيزى 6 خطوط إنتاج طول الخط 20 متر من الجدار للجدار وعرضه 4 متر واخدين 12 مكيف شباك بقوة 2 حصان ... طبعا مع الفصل بين كل خط والآخر بمشمعات بلاستيك بتوصل درجة الحرارة فى الصيف الى 24 : 25 فى الوقت اللى بتكون الحرارة خارج العنبر 34 : 35 سقف العنبر مسلح والأرضية بلاط ... فاتورة الكهرباء الشهرية من 480 : 520 جنيه لمدة 3 شهور : 4 شهور
.

محمد طنطاوى كتب:
استاذ ابو ادهم انا من طنطا يا ترى انتى منين من الغربية

من زفتى
المكيف الصحراوى بيبرد بس مع استعمال الثلج فى ماء المكيف مع استعمال شفاطات لسحب الرطوبة الزائدة
المكيف الصحراوى يركب خارج الجدار ويمتد منه جزء داخل العنبر وليس كالشفاط
المكيف الفريون ممكن يسبب مشاكل لأنه بيسحب الرطوبة بشكل شبه كامل وهذا ضار للأرنب وكذلك مكلف لأن المكيف الفريون فى الصيف مع هذه المساحة لايفصل كثيرا واستهلاكه يزيد للكهرباء بشكل كبير فتزيد التكلفة
محمد طنطاوى
شكرا للجميع
ايمن حمدي
ممكن لو حد عنده صور للمكيف الصحراوي يرفقها بعد اذنكم
oso
المكيف الصحراوي
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى