منتدى الأرانب للجميع
تركيبة علف - صفحة 2 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تركيبة علف - صفحة 2 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
تركيبة علف - صفحة 2 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تركيبة علف - صفحة 2 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

تركيبة علف

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

05012014
تركيبة علف

4دى تركيبه كانت مستعمله فى مزرعه عايز اعملها وعايز راى اهل الحبره لان اول مره اعمل علف  
290 حجازى        150 صويا      100 ذره   260  رده  120 شعير  6 ثنائى     2    ث -ف-ص                                                              
 ب-ص1       2بريمكس     65 عباد   1 كلازومكس     1 خميره  1  توكسى نيل   35 كراويه 2 املاح                                                              
5 ملح طعام    10 حجر   الاراء ياساتذه لوسمحتم قبل ماعمل    [/b]

تعاليق

محمد طويله
حضرة المحترم محمد المقود
الغير مقشور فيه نسبه دهون اعلى من المقشور
ولو المقشور موجود فى مصر هاستعمله بدون تردد
صلاح الهنداوى
يعنى لو مقشور مافيش مشكله طيب لو استبعدنا العباد الصويا تزيد كام كيلو عشان نحتفظ بنسبه البرتين المطلوبه
محمد المقود
الاخ محمد طويلة
شوف التحليل ده
لان ده الى قصدى عليه ( كسب عباد شمس غير مقشور )
وصاحب الموضوع كاتب عباد فقط
وبناءا على كلامى انا عملت تحليل بالبرنامج
الخامات / التحليل بروتين خام طاقة مهضومة دهن خام الياف خام كالسيوم فوسفور كلى فسفور متاح لايسين مثيونين
عباد شمس غير مقشور 28.00 1900.00 2.00 25.00 0.34 1.00 0.28 1.00 0.65
محمد طويله
صلاح الهنداوى كتب:
يعنى لو مقشور مافيش مشكله  طيب لو استبعدنا العباد الصويا تزيد كام كيلو عشان نحتفظ بنسبه البرتين المطلوبه

صدقنى معنديش فكره
ممكن المحترم محمد المقود يفيدك بالبرنامج بتاعه
صلاح الهنداوى
اشكر جدا ياستاذ محمد الطويله على المتابعه والاهتمام با الرد وانا فعلاا استفت كتير منك ومن الذين شاركونا بالراى وان شاء الله االاستاذ محمد المقود يحسب لنا كم كيلو يزيد صويا لو لغينا العباد ونسبه البورتين بينهم ولكم جزيل الشكر
صلاح الهنداوى
استاذ محمد المقود رد علينا نفتح الشباك ولا نقفل الشباك هههههه انا عايز اخد راى الاستاذ محمد الطويله والغى العباد منعا للمشاكل اعوض البروتين ازى اضيف بدله ايه بحيس البرتين يفضل ذى مهو مع خالص الشكر لحضرتك
يحيى السندى
يا سيدى وفقا لبحث من احد المتخصصين يمكنك الاستعانة بالحبة السوداء وهى حبة البركة بنسبة 1-1.5 للعلف وليس اكثر من ذلك هجبلك نسبة البروتين بالضبط وباقى نتائج التحليل ان شاء الله
عبدالسلام عزت
بالتوفيق ياعم يحى اخبار علفك اية الان ولا هتعمل علفك بنفسك
ابوسيف
السلام عليكم اخوكم ابو سيف مزارع ولسه بكون مزرعة ارانب ان شاء الله وياريت تيفدوني بخبراتكم
عبدالسلام عزت
على دماغنا اخ ابوسيف نورت المنتدى
ابوسيف
الله يخليك ياستاذ عبد السلام
عبدالسلام عزت
تحت امرك اخى الكريم
صلاح الهنداوى
شكرا يا اخ يحيى على المعلومه ولكن ما هى حبة البركه واين تباع وهى حبه والا كيلوات
يحيى السندى
اولا شكرا لاخى الغالى الاستاذ عبد السلام على هذا الاهتمام مازلت بظبط حساباتى وعن قريب افصل فى الامر ان شاء الله اما التركيب واما علف المنتدى ربنا ييسر للى فيه الخير
يحيى السندى
الاستاذ صلاح حبة البركة هى الحبة السوداء اللى موجوده عند العطارين بس هاستاذنك فى يوم كمان لانى مشغول شوية وبدخل المنتدى متاخر ان شاء الله هاجبلك تفاصيل الموضوع
صلاح الهنداوى
متشكر جدا وعلى مهللك خالص انا واخد معاد من المصنع يوم الثلاثاء صباحا وياريت تقولى احت كام على الطن
صلاح الهنداوى
وعلى فكره لو حتجيب التحاليل انا عايز الغى العباد الستاذ محمد الطويله نصحنى بيكدا يعنى التحليل هتكون على 340 حجازى 256 رده 150 صويا 100 شعير 140 ذره وبلاش مولاس ولو فيه اسرار من الى مش عرفين نعرفها عندك معلومه عنها اكون شاكر لحضرتك
يحيى السندى
هو بالنسبة للمولاس لازم لانه يرفع الطاقة مما يقلل استهلاك العلف كما انه يعطى مذاق مستساغ للعلف ولا بديل له
يوضع للطن \30 كجم
موضوع حبة البركة : بحث د\ مديحة محمد عطية ز
التحليل الكيميائى : 30-35% مواد زيتية ( تحيب من نسبة الدهن العام للعلف )
%20.5 بروتين خام
مجموعة من الاحماض الامينية الحرة والاحماض الدهنية غير المشبعة
مادة النيحلون : فعالة فى التاثير على البكتيريا ولها خاصية فارماكولوجية على الجهاز الهضمى
تضاف الى العلف بنسبة 1-1.5:% فقط وتضاف صحيحة دون طحن اى بنسبة 10-15 كجم \ طن

وعلى ذلك يمكن اضافتها بهذه النسبة مع اعادة التحليل الكيميائى لكل العليقة وفق برنامج التحليل
صلاح الهنداوى
النسب دى البرتين 18.5 بدون مولاس الطاقه 2600 لو حطينا مولاس يبقى ننزل فى الذره ل210 و30 مولاس وحبة البركه لوحنضيف كيلو ونصف على الطن نسبه البرتين مش حتتاثر اوى معندكش فكره عن المضاد الحيوى اضيفه ولا من عدمه ذى ما بيتقال وبالنسبه للمولاس انا سالت فى المصنع قلتله مولاس قصب فسكت لحظه وقالى عندى بدرة مولاس فقلقت من موضوع المولاس يكون حاجه تانيه الى عنده وفى واحد اعزه الى ادانى التركيبه وقالى مش لازم مولاس
جزاه الله كل خير
يحيى السندى
يا باشا 10-15 كجم \ طن مش كيلو ونصف بالنسبة لحبة البركة اما عدم وضع المولاس مش عارف نتيجتها اية لكن الذرة ليس له علاقة به ولن يؤثر كثيرا على الطاقة المهضومة
صلاح الهنداوى
يعنى 10-15 انا كنت فاكر من 1-1.5 ماشي النسب اللى انا كاتبهاالمفرود البروتين يكو 18.5% والطاقة 2600 لكن انا حسبتها بالورقة و القلم ادانى برو تين 20.888% و الطاقة 26.705 فا النسب دى هتبقى كتير ولا اية رائ حضرتك و اشكرك على اهتمامك بالتركيبة
يحيى السندى
دى الطاقه بالمولاس ولا من غيره
صلاح الهنداوى
من غير المولاس بس واحد صاحبى حسابها تانى 18.5 و 2600 من غير حبة البركه
يحيى السندى
نتايج تمام وان كانت الطاقة محتاجة تزيد شوية فى الشتاء عشان تقلل من استهلاك العلف
بس كده تمام والمهم اخبار الالياف ايه والدهون
اسامة رخا
ايه رأيكوا فى علف الحيانى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى