منتدى الأرانب للجميع
تركيبة علف - صفحة 3 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تركيبة علف - صفحة 3 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
تركيبة علف - صفحة 3 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تركيبة علف - صفحة 3 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

تركيبة علف

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

05012014
تركيبة علف

4دى تركيبه كانت مستعمله فى مزرعه عايز اعملها وعايز راى اهل الحبره لان اول مره اعمل علف  
290 حجازى        150 صويا      100 ذره   260  رده  120 شعير  6 ثنائى     2    ث -ف-ص                                                              
 ب-ص1       2بريمكس     65 عباد   1 كلازومكس     1 خميره  1  توكسى نيل   35 كراويه 2 املاح                                                              
5 ملح طعام    10 حجر   الاراء ياساتذه لوسمحتم قبل ماعمل    [/b]

تعاليق

اسامة رخا
يا جماعة عايز اعرف احسن علف فى السوق ايه
محمد طويله
أ/ اسلام
برجاء وضع اسئلتك فى موضوع منفصل لإعطاء اكبر فرصه للزملاء للتواصل معك
ميدو روسيا
موضوع ممتاز وبرجاء من السيد الفاضل : صلاح الهنداوى
يقولنا نتيجة التركيبة اللى عملها ايه ؟
أبو شبل
ايوه صحيح يااستاذ صلاح ياريت تذكر نتائجها
صلاح الهنداوى
كانت نجربه كويسه النتايج كالاتى مفيش اى اسهال ولا انتفاخ والزبل كان غامق وفيه بعض ليونه خفيفه رضاعه وخصوبه ممتازه التحويل والاوزان كويسه ولكن المشكله انالانتاج الظهر مش مليان ولاحتى بطن مع ان الصحه ممتازه وبيلعبه هى دى كانت المشكله غير كده الشكاره كلفتنى 160 جنيه وكان العلف ارخص من كده وعشان اعمل لازم اخد ميعاد من المصنع وممكن المعاد مينفعش معايا عشن شغلى رجعت اشترى علف تانى وان اسف انى اتاخرت عليكم فى رد عن النتايج
ميدو روسيا
جزاك الله خيرا اخى الكريم .... اتمنى من القائمين على الموقع يقولوا لنا يعنى ايه الظهر والبطن مش مليانين وايه السبب ؟
احكيلنا يا استاذ صلاح عن يوم المصنع بيكون عامل ازاى وايه الخطوات اللى بتحصل هناك
علشان انا بفكر اجرب اصنع بنفسي .. وايه نصائحك ليا كمبتدئ فى تصنيع العلف ؟
صلاح الهنداوى
هى المشكله لازم تكون فاضى او على حسب ان كان المصنع مزدحم ام لا اعتقد ان الزحمه فى الشتاء ممكن تزبط مع صاحب المصنع على الوقت اللى حتعمل فيه وعموما انا عملت نصف طن فقط يعنى حوالى ساعه ونصف تقريبا انتا مبتعملش غير انك تقوله على اللى انتى عايزه وتقف على اللى خامات وتتاكد انها مضبوطه الغلطه اللى انا حاسسها فى المشكله بتاعه الظهر والبطن بتاعت الانتاج هى كسب حبه البركه المفروض انها متنتحنش اواشوف الخلاصه بتاعتها مش عارف راى الاخوه الى بيصنعوا علف
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى